Friday, 3 May 2013

Dia. . Tutorku?? 6

Friday, 3 May 2013
. . .


Dua tahun berlalu...

 “Saya nak semua dokumen tu ada atas meja saya hari ni juga... jangan berangan nak balik, kalau tak siap lagi”. Ajad bersuara tegas.
            Gadis yang berdiri depan dia ni hanya berani mengangguk. Tak berani nak lawan kata walaupun ada rasa banyak tak puas hati. Berlalu lepas dah terima semua arahan. Pintu tertutup aje, dia mengeluh.
            “Kenapa?”
            “Bos kesayangan ramai tu lah... ada ke dia suruh aku siapkan dokumen ni hari ni juga. Aku tak puas hati betul lah”. Depan Mariah juga lah dia berani luahkan semua ni. Depan Ajad tadi menikus.
            “Dia bukan macam tu la Tiq, sejak isteri dia pergi dia mula berubah”.
            “Isteri dia tinggalkan dia ke?” Suara mula berbisik. Gosip panas! Kenapa lah baru hari ni dia dengar hal ni. Tapi logik lah, sebab dia pun agak baru juga. Baru lima bulan mula join company ni.
            “Aku dengar macam tu lah”.
            “Mana kau tahu?”
            “Ada staff sini juga yang cerita...” Mulut bercakap Mariah ni, tapi tangan dia bergerak. Tak lah macam kawan dia yang seorang ni.
            “Apa punca isteri bos tinggalkan dia?” Nak korek lagi.
            “Dari mata aku ni lah.. dulu masa bos baru kahwin dengan isteri dia, dia hari-hari pun suka melenting juga. Macam nak lepaskan stress.. so aku buat andaian maybe dia tak suka dengan perkahwinan dia. Isteri dia tu pun muda kalau tak silap aku lah.. beza bertahun juga dengan bos tu. Maybe sebab tu kut.. maybe bos tak suka perempuan muda”. Pandai betul Mariah ni buat andaiankan.
            “Ohhh... dia orang dah cerai ke?”
            “Ermm... enta... boss?”
            “Buat apa awak nak tahu? Kerja tadi dah siap ke? Ada masa pulak nak bergosipkan?” Suara Ajad kuat mencelah.
            “Hah... bos”. Tu lah. Kan dah menggelabah. Tadi bukan main suka bergosip. Datang tuan badan tahu pulak nak takutkan.
            “Buat kerja awak cepat... pukul 5 ni dah ada atas meja saya”.
            “Hah? Pukul 5 bos?”
            Dah mula mengelabah. Dah lah banyak ni.. sempat ke?
            Ajad buat tak dengar. Dia mula melangkah pergi. Eryna.. mana awak sayang...

 ******
“Kau ok tak ni Ajad?”
            “Ermm..”.
            Hah? Ermmm? Apa pulak lah yang si Ajad ni nak sampaikan. Kau orang faham tak?
            “Tak ada apa lah Zaf, aku gerak dulu”. Kerusi ditolak. Mood nak dinner betul-betul dah mati.
            Zafri hanya mampu mengeluh aje lah. Tak tahu nak buat macam mana lagi dengan Ajad ni. Makin hari makin ‘hilang’ kawan dia ni.
            Zafri terkejut! Kenapa tiba-tiba ni?
            “Ajad? Bukan tadi kau da...”. Katanya mati. Telapak tangan Ajad dah tutup rapat mulut Zafri ni. Tak bagi kawan dia ni cakap langsung. 

             Aik? Tadi dah bangun nak pergi.. asal tiba-tiba duduk balik?
            “Shushh... jangan bising”. Mata memandang ke belakang. Ada sesuatu yang sangat menarik minat dia.
            “Le...paskan.. ta..tangan.. ka..kau”. Susah juga lah si Zafri ni nak habiskan sepotong ayat tu. Terasa juga lah macam detik yang sangat mencabar dalam hidup dia masa tu. Dah lah cakap berbisik. Ajad ni pun boleh pulak makin kuatkan cengkaman tangan dia. Menyeksakan!
            “Hah.. ok”. Bercakap, tapi mata masih tepat pada ‘sesuatu’ tu.
            “Kau tengok apa?” Kepala ditoleh. Apa yang Ajad ni tengok sampai hajat nak balik tadi pun tergendala? Mesti ada something ni.
           Menarik. Makin lama makin kagum dia dengan kawan dia ni.  Dari bulat mata, boleh terus tukar jadi sepet. Satu hal lepas dah sepet, jadi mata macam bentuk senyuman tu. Apalah yang menarik pandangan Ajad ni. Dia menoleh lagi.
            Gadis tu ke yang dari tadi jadi tumpuan mata Ajad ni? Ermm... not bad!
          Tapi... bukan dah bertahun ke Ajad ni tunggu isteri dia? Tak kan lah sebab gadis tu dia sanggup berpaling tadahkan. Tapi logik juga lah... dah gadis tu pun cantik. Kalau bukan disebabkan dia dah bertunang, mesti dia tumpang sekaki sekali pikat usha gadis tu. Cepat goyahnya hati Zafri ni kan.
            “Kau tengok dia ke?”
            “Ermm...”. Tak sedar pun apa yang dia jawab sekarang ni.
            “Siapa dia tu? Kau suka dia?”
            “Ermm...”.
        Mata Zafri dah membulat! Serius? Pandainya aku ni kan. Pandai aje teka perasaan Ajad sekarang ni. Dah boleh bukak klinik meneka perasaan yang dah diimpikan dari umur dia 3 tahun ni.
Berangan.. berangan.. ada juga eh lelaki macam ni.
“Kau dah lupakan isteri kau ke?”
Ermm...”.
Mendengarkan jawapan tu. Makin membulat lah mata Zafri ni. Paparazi betul lah.
Hishh...”.
Peka aje Zafri ni dengar rungutan Ajad tu. Mata dia mengalih pandang pada gadis yang dari tadi Ajad perhatikan.
Ermm... dagu disentuh. Gaya nak menganalisis lah tu. Nampak sangat lah yang kawan Ajad ni salah pilih bidang kerja.
Hasilnya, Zafri dapat simpulkan yang ‘hishh’ yang keluar dari mulut Ajad tadi disebabkan cemburu. Cemburu sebab laki lain yang duduk semeja dengan gadis tu. Dah lah dari tadi nampak gaya laki tu nak menggoda si gadis aje. Memang patut lah Ajad marahkan.
“Kau jeles ke?”
Hah? Apa kau cakap?” Wahh... kali ni barulah muka Zafri ni Ajad pandang. Baru dengarlah kut?
“Aku tanya yang kau ni..”. Mati lagi kata-kata dia.
“Ajad? Ajad?” Panggil-panggil pun tak pandang.
“Kejap..”. Mulut Zafri membulat. Bangun pulak. Jangan kang dia datang duduk balik dah lah. Tapi tak kut.. sebab dia tengah hampiri pasangan tu. Adoi Ajad.. jangan lah kau nak buat scene gaduh dekat sini pulak.
“Ajad!!” Harap dengan menjerit tu dapat elakkan pergaduhan berlaku ke Zafri?
Ajad kerut dahi. Apa pulak masalah kawan aku ni. Spoil lah!
Ajad menoleh... ada lain yang lebih menarik perhatian dia sekarang ni.
Menoleh aje.. dia terkedu.
Mata tu tepat memandang ke arah dia. Tak kan lah disebabkan jeritan Zafri tu dia dah mula jadi tumpuan eh?
Mata tu... mata tu... kenapa dia menangis?
“Eryna? You ok?”
Dada Ajad turun naik. Geram! Apa hak kau nak sentuh tangan isteri aku? Tangannya digenggam kuat. Nak ditepis tangan lelaki tu dia takut. Takut dengan pandangan Eryna yang tajam.
“Tak ada apa. Dah jom lah”. Eryna mula menoleh. Tolong.. jangan datang singgah lagi kenangan. Pergi jauh-jauh.. Air mata diseka.
Pandangan mata dialih ke arah lain.
Ajad beranikan diri. Mula hampiri pasangan tu.

“Tapi... ermm.. you kenal dia ke?”
Eryna diam. Dah tak sanggup pandang luka lama.
“Tak...”.
Ajad terkedu!

“Awak tak kenal saya Eryna? Suami awak?”
Eryna terhenti.

“Suami? Bila masa you kahwin?” Fizikal Ajad dipandang. Atas bawah. Lelaki ni suami Eryna?
I tak pernah kahwinlah Daniel. Dah lah jom pergi”. Langkah diteruskan. Dada disentuh. Sakitnya..
“Sampai hati sayang... sampai hati sayang..”. Sebak. Terkejut Eryna sanggup menipu. Kenapa? Selama ni memang Eryna tak anggap dia sebagai suami dah ke? Perkahwinan dorang.. dia dah lupakan ke?
Wei.. kenapa Ajad? Siapa dia tu?” Bahu Ajad disentuh. 
            “Isteri aku...”.
            “Isteri kau? Mana?" Pandang kiri kanan. Mencari.
            “Dia dah pergi".
           “Larhh". Eryna ke perempuan yang Ajad pandang dari tadi tu. Patutlah. "Dia marah lagi ke? ” Zafri ni aje yang tahu cerita sebenar hubungan suami isteri ni.
            “Sangat. Sampai dia dah lupakan aku. Perkahwinan kitaorang".
            “Memang patut pun”.
          "Kau sengaja nak cari pasal ke huh?” Tangan digempal. Janganlah nak cari pasal dengan Ajad masa emosi dia tak stabil ni. Ada ungu biji mata nanti/
            “Dah kau yang suruh dia pergi kan.. mestilah dia ingat kau dah buang dia. Kalau aku jadi Eryna pun mesti buat macam tu juga”. Kawan memang kawan. Tapi hal yang satu ni dia tak pernah setuju. Dari dulu.
            “Aku tak pernah buang dia Zaf. Aku sayang dia sangat. Kau pun nampak penderitaan aku selama ni kan. Selama dia pergi ni”.
            “Habis tu macam mana sekarang. kau nak pikat dia balik?”
            “Eentah”. Dia blank!
           “Hah? Tak kan lepas bertahun kau cari dia sekarang kau nak biarkan dia pergi lagi? Cukuplah dengan kehidupan kau yang sedih ni.. pergilah cari cinta kau Ajad.. jangan lepaskan dia lagi”.
            Ajad terdiam
            “Tapi macam mana? Aku tak tahu”.

 ******
Pagi yang indah. Ye lah kut? Tapi seindah tu ke rasa hati Eryna? Ke masih ingat lagi kes semalam? Dah lah sejak jumpa Ajad dengupan jantung dia jadi tak tak betul. Dengupan pun dah tak seirama.
            “Cik Eryna.. selamat pagi”. Senyuman diukir. Bos datang kut. Kena lah senyum manis sikit.
            “Pagi.. fail yang saya nak dah ada atas meja saya?”
            “Dah cik...”. Pagi-pagi bukan main semangat suara PA Eryna ni.
            “Ermm... next week papa saya dah mula masuk.. lepas ni tak payah lah awak nak mengadap muka saya lagi”. Gelak berbunyi.
            “Hah? Habis tu cik buat apa pulak lepas ni?” Bukan cik Eryna ni ambil alih terus ke legasi papa dia? Ingatkan ayah dia dah bersara. Belum eh?
            “Saya belum habis belajar lagilah Adeela.. lepas ni nak sambung balik. Banyak dah tertinggal ni”.
            “Ohh.. ok cik Eryna..”.
            Baru Eryna nak melangkah masuk..
            “Cik.. kejap.. tadi ada yang bagi bunga ni. Siap ada kad lagi”.
            Dahi Eryna berkerut. Dah tiga bulan aku ganti papa tak pernah pulak ada insan yang baik hati bagi bunga ni.
            “Lili... pink.. cantiknyaa..”. Bunga dihidu. Wangi ke?
            “Siapa yang bagi? Awak nampak?”
            “Tak pulak.. pagi-pagi dah ada atas meja saya.. siap dengan note lagi”.
            “Note?”
            “Haah.. ni .. bukan main wangi lagi..”. Sengih mengusik.

             Untuk kekasih hati saya... harap awak suka :) 

            Diangkat aje muka.. dah terpandang Adeela dengan duk sengih-sengih. Adalah cerita baru dia nak gosipkan nanti. Nasib badanlah.. siapa suruh bujang lagi..
            “Jangan nak gosipkan benda ni sudah..”. Siap bagi peringatan sebelum masuk bilik ni. Tapi Adeela ni mana lah takut sangat.. dia dah kira rapat kut dengan boss dia ni. Sekadar bergurau dengan usik-mengusik tu tak ada lah sampai kena pecat.
            “Lepas cik habis ni nanti.. dah tak adalah bunga atas meja saya ni”. Tergelak-gelak.
         “Deela!! buat kerja awak”. Pintu ditutup. Segan. Dah lah kantoi depan pekerja sendiri. Mana nak sorok muka ni? Orang ni pun satu.. yang pergi gatal hantar bunga ni kenapa? Tapi siapa tuan bunga ni?

p/s : Adoi.. mcm mana ni? Ingatkan blh habiskan cerita ni.. tp xhbis2 lg.. lagi 1 atau 2 entry la kut..tak buat pnjg pn cerita ni... 
ermm...bkn main susah nak dtg idea skrg ni.. thanks semua yg rajin tggu nak baca cerita ni.. ^_^


9 comments:

Anonymous said...

aloha akak!!!nape dgn eryna n ajad??dorang dh cerai ke??alaaa xnk la mcm ni...huhuhu...ajad mesti syg kan eryna lagi cume dia tersilap langkah ni...aik nape eryna xngaku ajad suami...eh terbyk soalan lak kite...hehehe...akak smbung lagi..xcukup spicy ni...kurang rempah la akak...kene tambah cket perencah taw...hehehe...jgn stress2 ye...teruskan berkarya..kite sokong akak...sayang akak...mmmuaahh...
-nasira comey-

Anonymous said...

wah.saya tunggu akk wat entry smpai terserlah kejerawatan dekat muka. >.< anywey,nicelah entri yang ni.Like2x. nak lagi ea?

-Sayang akk bebanyak-AM

misztyra9@ said...

nasira : syg ssah la nk tmbah spicy dia.. tkut t'lebih pedas pulak nanti.. hehe..

AM :thanks adik.. hehe.. rasa tua lak sbb da rmai adik skrg kan.. akak pn syg am.. tguu ya.. xtahu la bila nak kluar entry bru.. bz skit skrg.. ^_^

baby mio said...

best....

Am_Mir said...

Sambungan puhleaseeee >.<

Anonymous said...

Sampai sini je ke? Kenapa tak sambung? Rugilah, cerita ni sedap

misztyra9@ said...

Anon : Cerita ni on-going lagi.. insya-allah akan masuk blog kalau dah siap nnti.. skrg ni tgh siapkan manuskrip baru utk dihantar.. xpasti bila akan masuk.. tungguuuu ^_^

Anonymous said...

Yess siapkan cpt please. And update

Anonymous said...

we want more. more. updateeee hhaha

Kehidupan seorang penulis © 2014