Pages

Sunday 6 January 2013

Pelindung Cinta 7

Sunday 6 January 2013
. . .

Raed melangkah tanpa arah. Tadi dia baru lepas jumpa client di Midvalley shopping mall. Sekarang dah tak ada mood nak buat kerja, balik ke office. Masa kerja pun ada lagi 30 minit nak habis. Merayau aje lah rasanya.

            Dari tingkat ketiga, turun ke tingkat kedua. Merayau tanpa arah. Fikirannya melayang mengingati Radwa. Kenapa Radwa muncul lagi? Apa dia nak? Sepanjang jumpa client tadi pun fikirannya tak ada di sana.

            Eskalator dihampiri. Nak turun ke bawah. Baru aje nak turun, bayang seseorang yang dikenalinya menghentikan langkah Raed. Radwa? Apa dia buat dekat sini. Kuat sangat ke jodoh dia orang. Tak sampai 24 jam dah jumpa balik.

              Walaupun terkejut, Raed tetap mengekori langkah Radwa. Diperhatikan aje gelagat gadis tu yang keluar masuk dari satu ke satu butik. Tapi masih tak ada barang pun yang dibeli. Apa dia cari? Raed setia mengikut. Dari jarak yang tak jauh sangat, sebab keadaan mall tu yang dibanjiri orang ramai berjaya melindunginya dari Radwa.

            Radwa nampak macam dah give up. Nak cari dress ke? Setiap kedai yang dimasukinya mesti dress labuh yang dipandang. Untuk apa dress tu? Ada date ke malam nanti? Raed cemburu. Tak tahu kenapa masih ada cemburu, ingatkan cinta untuk Radwa dah berkubur lama. Just sebab Radwa cari dress, dia cemburu. Hati..hati..kenapa kau degil ni.

            Radwa memasuki kedai lain pulak. Dah banyak juga butik yang dia masuk dari tadi. Tapi bila keluar aje mesti muka masam. Tak jumpa lagi lah kut. Gadis tu dari dulu memang memilih. Tapi kalau ada yang dah berkenan mesti tak akan dia lepaskan.

            Dalam butik tu Radwa dah memandang lama satu dress labuh putih yang dijadikan display. Memang cantik, Raed tak nafikan. Radwa memang pandai memilih. Putih, dari dulu dia suka warna tu. Dia masih ingat semua kesukaan Radwa. Masih terpahat kukuh diingatannya. Tapi bila fikir kembali yang Radwa beli dress ni untuk keluar dengan laki lain, dia jadi geram. Kenapa bukan dia? And kenapa pulak si Raed ni nak cemburukan.

            Keluar dari butik, Radwa nampak gembira sangat. Dah jumpa dress yang dia nak. Mata Raed pun tajam memerhati langkah dia. Sampai bila Radwa nak pergi toilet, pun dia ikut juga. Tapi tak lah masuk, sembunyi dekat sebalik tiang aje.

 **********************

Semalam Radwa tak dapat ikuti Raed, dia dah berpatah balik bila Raed masuk ke kawasan hutan. Tak keselamatan dirinya terancam. Tapi, penyiasat upahannya Hisyam tadi ada sampaikan berita yang Raed  akan hadiri satu private party malam ni. Tak tahu pulak macam mana laki tu dapat, yang penting dia pun akan hadirkan diri juga. Mana ada Raed situ ada Radwa!

            Lepas habis kerja tadi terus dia ke Midvalley nak cari dress yang sesuai. Yang penting kena labuh and warna putih. Favourite colour dia. Lepas magrib, dia terus bersiap. Kena cepat, Datin Zara pun belum dibagitahu lagi.

                First time Radwa make up macam ni, nampak lain sangat. Cantik. Rambutnya disanggul tinggi. Menampakkan leher jinjangnya. Mengoda dengan cara dia sendiri tapi still nampak sopan dengan dress labuh berlengan panjang.

              “Wahh, cantiknya anak perempuan mama ni”.

               Radwa dah tersipu malu. Tak biasa terima pujian macam tu.

              “Ada aje mama ni. Make up aje semua ni”.

            Datin Zara tergelak. Dato’ Ammar tersenyum, setuju dengan kata isterinya tadi. Radwa nampak cantik, lain dari penampilan biasanya.

          “Radwa nak dating ke? Dengan Raed?” Saja Datin Zara menggagak. Dah berbaik ke mereka berdua?

            “Tak lah ma. Ada party kejap lagi. Raed pun ada. Nak pergi bertugas ni. Jaga Raed”. Tergelak Radwa dengan katanya sendiri. Macam over lah pulak pakai baju ni semata-mata nak mengintip Raed. Tapi kalau pakai baju yang selalu dia pakai, kena halau lah pulak nanti.

            “Ohh.. Hati-hati sayang. Awak tu perempuan. Jaga diri baik-baik. Mesti ada ramai buaya darat dekat party tu. Dah lah Radwa cantik sangat malam ni. Kalau ada yang tegur jangan layan”.

            “Ye ma, Radwa jaga diri baik-baik nanti. Mama jangan risau. Mama tak payah tunggu Radwa balik malam ni. Takut balik lambat pulak. Tapi promise before 12 dah balik”. Tangan Datin Zara dicium. Pipi kiri kanan juga. Dia makin manja dengan Datin Zara. Tersenyum Dato’ Ammar melihatnya.

            “Ok sayang. Hati-hati bawa kereta tu”. Sempat dilaungkan pada Radwa yang dah jalan jauh ke kereta. Radwa sempat menoleh mengangkat tangan.

 ***************************

Alamat dikertas ditengok. Ni perumahan orang kaya-kaya ni. Hish, Raed ni memilih kawan betul. Sempat pulak Radwa merungut. Kereta diletakkan di bawah pokok, agak jauh dari rumah yang nak ditujui. Langkah diarah mendekati rumah tu. Ramai datang secara pasangan. Dia aje yang sendiri. Tapi tak apa lah, bukan syarat pun.

            “Miss, miss. Kejap”. Langkah Radwa mati. Terdengar seperti ada yang memanggil dia.

            “Panggil saya ke?” Jarinya ditunjuk ke mukanya.

            “Yup, sila tunjukkan card miss”.

             Card? Kena ada ke? Kenapa Hisyam tak cakap apa-apa pasal benda ni.

            “Ada tak miss? Kalau tak ada miss tak boleh masuk. Ni private party. Bukan semua yang boleh masuk”.

            “Saya ada lah. Tapi tertinggal. Tak akan tak boleh masuk”. Terpaksa menipu. Demi Raed juga. Haii Radwa, asyik-asyik Raed yang dipersalahkan.

          “Tak boleh miss, tuan rumah ni dah bagi arahan macam tu. Yang ada card aje boleh masuk. Tolong miss, saya tak nak kena buang kerja sebab hal ni”.

            Radwa mengaru kepala. Nak buat apa ni? Tak kan nak balik aje? Keluh hatinya.

           “Tapi, tak akan saya nak patah balik ambil. Rumah saya jauh lah”.

            Jaga itu menggeleng. Dia tetap tak bagi Rdadwa masuk. Dah kerjanya begitu.

           “Samad kenapa ni?”

          Radwa yang nak melangkah pergi tak jadi. Nasib baik ada yang datang. Harap-harap tuan rumah ni. Harap baik juga. Laki yang sedang bertanya tu dipandang. Hensem! Tapi tak boleh kalahkan Raed dia lah.

            “Miss ni tertinggal card dia tuan. Saya tak lepaskan dia masuk. Tu aje. Tak ada masalah apa pun. Miss ni dah nak pergi”.

        Radwa mencebik. Tak ada apa masalah? Kalau kau kasi aku masuk tadikan senang, bukannya tuan rumah ni tahu pun. Tapi dah kerja dia kan, nak buat macam mana.

             Syed Rayyan memandang gadis yang dimaksudkan. Dia tergamam! Tak kan lah!

            “Nama miss apa?” Tak dapat tahan dia nak bertanya.

            “Radwa”. Dia tersenyum.

           Syed Rayyan pulak tergamam. Pelanduk dua serupa ke? Tapi kenapa Radwa macam tak kenal dia?

             “Tak apa Samad, awak boleh sambung kerja lain. Hal miss ni biar saya yang handle”.

            Samad mengganguk. Radwa diperhatikan kejap, sebelum melangkah pergi. Dia tu awek tuan Rayyan ke? Tapi cantik, sesuai sangat.

            “Sorry dah susahkan. Card saya tertinggal tadi. Kalau tak dapat masuk tak apa lah. Saya balik dulu”.

              Tangan Radwa dipegang. Tindakan refleks. Tak nak Radwa pergi.

              “Encik, tangan saya. Tolong lepaskan. Ramai dah pandang ni”. Radwa tak selesa. Banyak mata yang melihat.

              “Sorry. Jom masuk. Saya tuan rumah. Selagi awak dengan saya tak ada yang nak marah. Jom”. Dia tersenyum. Tak sangka jumpa dengan gadis ni lagi.

            Radwa dah tersenyum. Suka! Dapat juga dia masuk. Macam tetamu VVIP pulak. Tuan rumah sendiri yang jemput masuk dalam.

            “Jemput duduk dulu. Sana ada makanan. Boleh layan diri sendiri. Saya ada hal sekejap”. Syed Rayyan tersenyum. Dari tadi tak lekang senyuman dari bibirnya. Gembira sangat terasa. Tapi dia kena mengundur diri kejap. Ada seseorang yang dia nak jumpa.

            “Ok, thanks tolong tadi. Kalau awak tak ada mesti saya tak dapat masuk tadi”. Radwa tersenyum manis. Syed Rayyan yang tengok pun tergoda. Cair!

 ***************************

Radwa kembali ke tujuan asal dia datang ke party tu. Nak cari Raed! Matanya melingas mencari bayang Raed. Tapi tak jumpa. Sedih juga, sangkanya Raed ada. Dah lah beratus duit dia habis beli dress ni. Dia mengeluh. Terburu-buru sangat keputusan dia.

              “Raed, kau ni pun. Kenapa datang lambat. Apa lah”.

            Radwa mencari tuan yang sebut nama Raed tadi. Telinga dia tak salah dengar rasanya. Nampak laki yang jemput dia masuk tadi. Dengan...Raed! Radwa dah tersenyum. Raed datang. Bagus lah. Laki tu datang sendiri tak ada pulak bayang perempuan temani dia. Maybe bengang lagi kut asyik kena tinggal dengan dia orang dulu. Nasib baik Raed tak tahu semua tu kerja dia.

            Radwa menghampiri meja yang Raed duduk dengan kawannya tadi. Rancak sangat dia orang berborak. Selang beberapa meja mereka aje. Tapi Raed tak nampak dia sebab laki tu duduk membelakangkan Radwa. Radwa aje yang nampak jelas apa yang berlaku di meja Raed.

            Beberapa minit dia duduk memerhati, dia terperasankan seorang pelayan tak pegang dulang minuman dengan stabil. Raed pulak duduk berhampiran dengan pelayan tu. Kawannya pun tak perasan. Rasanya macam dia aje yang perasan. Radwa menghampiri mereka.

            Dangg...

            Tetamu semua terkejut dengan bunyi dulang jatuh tu. Radwa dah tutup mata. Raed dengan kawan dia dah pandang Radwa. Yang lain pun ada yang berdiri nak lihat apa yang berlaku. Pelayan tu dah muka pucat. Tahu silapnya.

            Radwa? Dah tiga kali dia jumpa gadis ni. Cantiknya dia malam ni. Dress tu. Sesuai sangat dengan dia. Tapi kenapa dia tolak dulang tadi. Radwa dipandang tajam. Syed Rayyan dah pandang Raed. Dia tahu mesti kawannya tu terkejut macam dirinya tadi.

           Mata Radwa dibuka. Dadanya dipegang. Nasib baik sempat tolak. Tak lah cederakan kepala Raed. Pelayan tu dipandang tajam. Macam mana lah dia ni buat kerja. Bukan pelayan macam ni dilatih ke untuk bertugas di private party macam ni. Tapi kenapa nampak macam tak reti buat kerja.

            “Awak buat  kerja macam mana tadi? Kalau kena kepala dia macam mana”. Jari Radwa lurus menunjuk ke arah Raed. Raed dah pelik. Apa kaitan dia dengan dulang tu?

            “Sorry miss. Saya tak sengaja. Tangan saya licin tadi”. Mukanya ditundukkan. Malu!

            “Bukan dekat saya yang awak kena minta maaf. Tapi pada encik tu”.

            “Sorry sir. Saya tak sengaja tadi”. Kepala ditundukkan pada Raed pulak. Meminta maaf.

            Raed pandang Radwa. Garangnya dia. Raed hanya tersenyum. Gadis yang menangis kena buli dulu dah berani macam ni. Radwa..Radwa..

            “Lain kali hati-hati sikit. Kalau tadi kena kepala dia macam mana. Entah macam mana lah dia orang lepaskan awak jadi pelayan malam ni”. Bayangkan pun Radwa dah takut. Kalau berlaku tadi memang dirinya akan dipersalahkan. Gagal jadi pelindung Raed.

            “Tak apa. Dah-dah. Pergi sambung buat kerja. And kau orang semua. Ni bukan free show lah nak tengok”. Raed tertawa. Yang lain terus buat hal sendiri. Ada yang ketawa dengan kata Raed tadi. Ada yang mencebik, ada juga yang segan. Kena tegur kan, macam jakun aje. Syed Rayyan dah menghilang. Ke belakang mungkin.

            Radwa nak berlalu dari situ. Segan nak menghadap Raed. Tak sangka pulak tadi dia berani marah pelayan tu tapi kini dia yang malu. Kenapa lah dia berani sangat tadi. Kan Raed dah perasan ni.
            “Lepas dah marah, pergi macam tu aje ke?” Tangan dimasukkan dalam poket. Berdiri memandang Radwa yang nampak tergesa-gesa nak pergi.

            Radwa terkelu. Nak cakap apa?

            Radwa menoleh. Dia tersengih aje. Tak tahu nak cakap apa.

            “Awak selamatkan saya tadi?” Rupa Radwa dipandang tajam sampai Radwa pun tak selesa dengan pandangannya.

          “Urmmm..A..haah. Tadi dulang tu nak jatuh, tu yang saya tolak. Sorry buat free show pulak tadi”.

            “Saya ingatkan awak berani. Tadi berani aje marah pelayan tu. Kenapa depan saya segan pulak?”

               Radwa hanya berdiam diri. Sebab dia lain. Awak Raed.

            “Awak nak diam aje ke? Saya tak suka cakap dengan dinding”. Nada dia dah mula naik. Geram pulak dengan dia ni dengan Radwa. Diam aje.

              Radwa dah melopong. Dia cakap aku dinding.

              “Saya tak tahu nak cakap apa”.

              “At least cakap thanks”.

           “Thanks? Buat apa? Patutnya awak yang cakap. Saya dah selamatkan awak tadi kan”. Laju aje Radwa membalas.

            “Radwa..Radwa..awak tak kan pernah berubah kan? Kenapa muncul balik? Awak nak apa?” Ditanya bertalu-talu. Dia perlukan jawapan. Cukup lah dia orang berpura-pura tak kenal.

               “Awak kenal saya ke?” Radwa pelik. Macam mana Raed kenal dia?

               Raed dah berkerut. Apa ni?

           “Jangan nak berpura-pura dengan aku Radwa. Mesti lah aku kenal kau. Kau dah hilang ingatan apa?” Panggilan untuk Radwa pun dah mula berubah. Geram.

            “Betul saya tak kenal”. Radwa menggeleng kepala. Dia tak tipu. Memang dia ikut Raed selama ni. Tapi dia tak kenal Raed sangat. Semua pun dia tahu dari Hisyam atau Datin Zara.  Mana pernah dia berdepan dengan Raed.

             “Dah! Tak payah bodohkan aku lagi. Kau nak apa? Kenapa muncul balik? Tiga tahun aku tunggu kau. Kenapa baru sekarang kau muncul? Kenapa selamatkan aku kalau kau nak berpura-pura depan aku macam ni. Cakap Radwa!” Mata Raed merah. Orang ramai pun terkejut dengar tengkingan Raed. Tak sangka drama tadi dah ada episode baru. Kali ni hero dengan heroine berganding. Scene bergaduh lagi!

            Air mata Radwa dah bergenang. Tak sangka bila dah berdepan macam ni dia dimarahi pulak. Kalau tahu tadi , tak mahu dia nak tolong Raed. Malu, ramai yang pandang di kena marah. Tiga tahun lepas? Dia tak datang? ‘Dia’ tu siapa? Perempuan tu! Cinta pertama Raed ke? Tapi apa kaitan dia dengan perempuan tu?

            “Saya tak kenal awak. Betul. Ni first time saya jumpa. Saya tak berpura-pura”.

            Raed meraup mukanya. Pandainya kau berlakon Radwa. Ditarik nafas sebelum dilepaskan. Berat.

         “Kau dah banyak berubah. Dah pandai berlakon sekarang. Aku nak tahu kenapa kau mungkir janji kita dulu? Apa aku dah buat sampai kau tinggalkan aku. Tu aje aku nak tahu. Bagitahu aku Radwa. Aku nak tahu”.

              “Tapi..Saya..”.

           “Apa dah jadi ni?” Syed Rayyan berdiri disebelah Raed. Muka Raed dan Radwa dipandang. Baru kejap dia tinggalkan meja ni, drama lain pulak berlaku. Tak sangka macam ni reaksi Raed bila jumpa Radwa semula. Muka Raed bengis, Radwa pulak nampak muram.

            Syed Rayyan agak ragu. Betul ke dia ni Radwa yang dulu? Kalau ya kenapa dia berlakon. Radwa yang dia dengan Raed kenal bukan macam ni.

            “Dia. Dia ni Radwa. Tapi dia berlakon dengan aku Ray. Dia tak mengaku. Dia tipu aku. Kenapa dia datang balik. Aku benci dia Ray! Kau tanya dia pulak, kenapa dia tinggalkan aku dulu”.

             Muka Radwa dipandang. Radwa menggeleng. Dia tak tahu. Jangan tanya dia. Dia memang tak tahu apa-apa. Matanya dah mula basah.

             “Radwa..”.

  “Tak..tak..saya tak kenal dia”. Radwa cakap benda betul. Kenapa dia perlu tipu Raed.

 “Kau tipu aku. Kau tipu aku Radwa. Sanggup kau buat aku macam ni. Sampai hati kau kecewakan hati aku lagi. Lepas kau dah porak-porandakan hidup aku, kau datang balik. Kenapa huh?” Jerit Raed. Tidak dihiraukan lagi keadaan sekeliling.

“Saya tak tipu. Saya tak kenal....”.

Ok Fine! Kalau tu yang kau nak. Lepas ni aku memang dah tak kenal dengan gadis bernama Radwa lagi. Jangan cari aku! Jangan ikut aku!” Raed terus melangkah keluar . Air mata yang ditahan sudah tidak dapat dibendung lagi. Dia kalah. Kalah dengan gadis bernama Radwa sekali lagi.

Radwa mengalirkan air matanya. Tidak sanggup dia melihat keadaan Raed. Kenapa Raed cakap dia gadis itu?

            “Encik, kenapa dia cakap saya mungkir janji? Apa saya dah buat. Saya tak tahu. Betul, saya memang tak kenal dia sebelum ni”. Nak tahu kebenaran dari kawan Raed tadi.

            Syed Rayyan memandang Radwa. Mencari kebenaran di mata gadis tu. Betul ke bukan dia Radwa yang Raed cari? Kalau macam tu dia ni siapa? Kenapa dia ada dekat sini hari ni?

            “Maafkan Raed. Dia tertekan. Dia ingatkan awak ni gadis yang pernah tinggalkan dia tiga tahun lepas. Harap awak tak ambil hati dengan kata-kata dia tadi”. Syed Rayyan meminta maaf bagi pihak Raed.

            Gadis yang sama dengan mungkir janji Raed tiga tahun lepas? Dia bukan gadis tu. Kenapa dia yang dipersalahkan pulak. Kenapa Raed tak nak percaya?

No comments:

Kehidupan seorang penulis © 2014