Saturday, 7 December 2013

#2 Alhamdulillah

Saturday, 7 December 2013


Assalamualaikum. Dah lama tak update apa-apa dalam blog ni kan. Agak sibuk sikit. Bukan sibuk dengan kerja apa pun. Sibuk fikir idea untuk cerita yang seterusnya (",) . Idea tu ada... tapi banyak sangat idea yang merapu. Haha. Ok.. ada dua news nak bagi tahu. **Alasan untuk merapu kejap dalam blog ni. Hehe.**

Satu yang baik, satu tak berapa nak baik. Huhu. Yang baiknya... *drumroll* jeng.. jeng.. jeng..


Alhamdulillah manuskrip Love Riddles dah diterima. *happy sangat*  Semua ni berkat doa peminat2 cerita ni. Insya-Allah tahun depan dah dapat peluk novel ni pulak. Yeay!! Hehe.
   

Berita tak berapa nak baik pulak.. banyak cerita dalam blog ni terpaksa diletak dalam status hold dulu. Atas sebab2 tertentu. Sekarang ni dalam proses menaip satu cerita yang still tak tahu nak letak nama apa. Tu yang tak berani nak post dalam blog ni dulu. Tapi.. ada permintaan ke? Ada sesiapa tak nak baca cerita yang baru ni? Kalau ada banyak permintaan baru nak post. Hehe.. kejam tak? Kalau ada yang nak tinggalkan komen ye :)

Boleh baca sinopsis dekat sini bagi yang belum lagi baca cerita Love Riddles.. (SINI). Terima kasih untuk segala sokongan.  :)


Thursday, 17 October 2013

Alhamdulillah

Thursday, 17 October 2013



Assalamualaikum semua.. akhirnya manuskrip Love Riddles dah siap.. *happy*.. lepas hampir sebulan ambil masa nak edit, siap juga akhirnya.. lagi susah nak edit cerita rupanya.. haha.. bagi sesiapa yang ikuti cerita ni di blog, boleh dikatakan versi edited ni sangat lain. Dari awal bab..  lebih jelas, misteri,  mendebarkan.  banyak teka-teki baru.. dan yang paling penting heronya makin sweet dan romantik.. haha.. (ye ke?)

ada peminat cerita ni ke? setakat ni apa komen semua mengenai cerita LR ni? Nak tahu juga... ada peminat Luth? Naural? Atau lelaki bertopi?

Bagi sesiapa yang belum baca lagi sinopsis cerita ni... klik => Sinopsis Love Riddles

Harap-harap manuskrip LR diterima... kita doakan sama-sama... :)




Sunday, 22 September 2013

Sinopsis Love Riddles!

Sunday, 22 September 2013
. . .

Assalamualaikum semua. Hai. Hello. Dalam tak sihat ni pun digagahkan diri menulis entry baru juga. Terasa dah lama tak update entry baru. Seperti yang dah diberitahu sebelum ni, manuskrip LR memang dah siap. Masih dalam proses mengedit lagi. Disertakan sinopsis dari cerita Love Riddles. Nak minta komen lah kalau ada yang terkurang ke, terlebih ke, sebelum hantar cerita. Diharapkan sokongan dari pembaca. Terima kasih.

*********

Kisah hidupnya tak seindah mana. Wajib ada ranjau dan durinya. Kehadiran lelaki itu mematahkan semangatnya. Kemudian, hadirnya teka-teki. Yang memang mampu membuatkan hidupnya berubah 360 darjah. Kalau dah namanya teka-teki mestilah kena selesaikan. Tapi.. yang menjadi persoalannya sekarang. Kenapa dia? Dalam beribu manusia dalam universiti ni kenapa dia yang menjadi insan terpilih? Tu yang pelik.

“Dalam banyak manusia dalam universiti ni, kenapa aku yang jadi insan terpilih?” – Naural.

“Kerana awak... Naural”. – Si pemberi teka-teki.

Kehadiran Luth pula mengoyahkan hatinya. Dia jatuh. Cair dengan lelaki itu. Tetapi kemunculan seorang gadis membuatkan Naural tersedar dari mimpinya. Aku tak sesuai untuk dia. Duduk tak sama rendah, diri langsung tak sama tinggi.

“Hati tolong jangan terleka lagi. Dia bukan untuk kita”. – Naural.

Dari situ, dia mula fokus pada teka-teki yang diterima. Pujukan dan alasan Luth langsung tak diterima. Dia tak nak terleka. Tapi kita hanya boleh merancang dan Tuhan yang menentukan segalanya. Dia terjatuh semula. Kali ini dengan SI PEMBERI TEKA-TEKI.

“Sudi awak jadi kekasih saya? Jadi teman hidup saya?” – Si pemberi teka-teki.


Kehadiran kisah silam yang ingin dilupakan muncul kembali. Luth setia menanti. Dan misteri pemberi teka-teki. Siapa sebenarnya yang telah bertatah dalam hati Naural selama ni? Siapa sebenarnya hero cik hati, yang selalu membuat hatinya berdetik laju? 







Tuesday, 17 September 2013

Dah siap!

Tuesday, 17 September 2013




Assalamualaikum.. hai, hello semua. Dari tajuk atas dapat teka tak entry ni mengenai apa? Teka aje. Hehe. Ok.. sebab excited sangat tu yang nak kongsikan dengan semua. OFFICIALLY.. manuskrip Love Riddles dah siap! Wahh.. excited sangat ni. Haha. Sekarang sedang dalam proses mengedit dan memikirkan idea untuk sinopsis. Ada yang nak menyumbang idea ke? Terharu aje kalau ada yang tolong. Insya-Allah, dalam tahun ni akan dihantar untuk penilaian.. harap semuanya berjalan lancar. Tukar topik kejap.. kepada semua yang dah baca dan dapatkan novel Pelindung Cinta!.. terima kasih tak terhingga kepada anda. Kalau ada tersilap terkurang harap maafkan. Saya budak baru belajar..


"Yang baik datang dari Allah SWT, dan yang kurangnya datang dari diri saya sendiri..".


p/s = Terima kasih atas segala sokongan dan komen yang membina sehingga lahirnya novel ni, tanpa anda siapa lah saya.. 





Friday, 16 August 2013

Kisah Kita 03

Friday, 16 August 2013
. . .

Hari mata Haura ni dah macam panda. Tak cukup tidur semalam, sepanjang malam duk fikirkan syarat baru ‘bakal suami’ dia tu. Kejam! Nak bagi tahu mama dengan abah macam mana ni? Satu bilik ditawafnya..

            “Sayang dah bangun tak ni? Kenapa tak keluar lagi ni?”

            Dada dipegang. Ya Allah mama ni pun.. buat dia terkejut aje.. tiba-tiba aje ketuk pintu macam tu. Serius terperanjat.

            “Kejap mama.. nanti Haura turun”. Dijerit balik..

            “Ermm.. cepat sikit sayang.. abang dah tunggu nak sarapan sama tu.. jangan lambat pulak”.

            “Baik ma!”

        Berlegar-legar Haura ni depan katil... apa nak cakap nanti ni? Dia cakap jangan bagi tahu sesiapa.. masih teringat lagi mesej terakhir yang dia dapat dari lelaki tu..


            Pergi Melaka untuk 2 bulan.. cari aku dekat sana.. kalau kau tak jumpa aku dalam tempoh tu majlis tu automatik batal.. jangan bagi tahu sesiapa.. jangan gatal nak pergi cari gambar aku pulak... jangan memandai nak tanya parents aku... pandai-pandai lah kau bagi tahu parents kau tu.. yang penting dia orang tak tahu hal sebenar.. good luck!


            Hah? Kecil sangat lah Melaka tu kan. 2 bulan? Aku nak tinggal dekat mana pulak selama dua bulan tu? Masalah besar ni.. kolej pulak... macam mana ni? Adoi! Dia ni memang sengaja nak kenakan orang lah.

           
            Bila saya kena pergi sana?


            Esok!


         Ni lagi lah Kejam... kepala digaru lagi. Habis lah riwayat Haura. Dia mana lah pernah berjauhan dengan famili dia. Masa belajar pun, orang lain duduk hostel dia pulak tak. Rela lagi papa upah driver khas untuk hantar dengan ambil dia pergi kelas. Mama kasi dia pergi ke? Alah.. tak payah tanya pun tak apa Naural.. memang dah jelas sungguh jawapannya. Tak!


****

“Kenapa lambat turun ni?” Muka anak gadisnya dipandang. Keruh aje muka tu.. ada masalah ke? Sejak abah dia sebut hal jodoh tu, memanjang aje anak dia ni gaya ada masalah berat menimpa bahu dia tu.

           “Sorry abah.. mama..”. Kerusi berhadapan mamanya ditarik.. sarapan atas meja dipandang. Bau wangi macam mana pun, tak mampu naikkan selera makan dia.. dah tertutup terus ni. Ni sebab ‘bakal menantu mama dengan abah’ tu ler.

            “Kenapa pandang aje lauk tu.. makan lah Haura. Kamu suka nasi lemak mama ni kan, bukan main lagi semalam dia minta mama buatkan.. hari ni dah ada boleh pulak dia tenung aje makanan depan dia tu”. Pinggan depan Naural dicapai sendiri. Kalau nak tunggu anak dia ni serahkan, tahun depan lah gamatnya.

          Haura tersenyum. Tutup rasa gugup dia. Kan dah kena tegur dengan mama. Tu lah.. termenung lagi depan rezeki.. elok sangat lah tu. Pinggan dia ditangan  Puan Zahra dipandang. Baik betul layanan mama ni. First class.

            “Dah call Amar tak?”

            Haura tersedak. Cepat aje gelas air putih dengan mata dicapai. Dengar satu soalan dari abah aje dah jadi macam tu. Terkejut.

            “Abang.. jangan lah tanya sekarang. Kan Haura tengah makan tu”. Kesian pulak tengok anak dia ni. Muda lagi dah terlibat dalam rancangan mereka. Tapi kalau nak batalkan memang lah tak elok. Janji kena ditunaikan.

            “Baik saya tanya sekarang.. nanti Dato’ Shamsul call ada lah jawapan abang nak bagi tahu dia. Tak baik biarkan dia tunggu lama Haura.. kalau kamu dah ada keputusan baik bagi tahu sekarang. Jangan buat ramai yang tertunggu-tunggu”. Dipandang anaknya yang pura-pura khusyuk makan nasi tu. Nampak sangat fikiran dah jauh melayang. Bukan dia tak kenal anak perempuan dia ni. Dari kecil dijaga.

              “Haura dah ada keputusan ke?”

         "Hah? Apa abah?" Kan dah kata termenung. Tu yang dia tak dengar. Encik Loqman menggeleng. Apalah yang difikirkan sangat tu.

            “Hishh, mana dah Naural pergi ni? Tu lah termenung lagi, mana nak dengar soalan abah tadi tu”.

            Haura tarik sengihan malu. Bukan sengaja nak termenung, dah tiba-tiba fikiran dia melayang.. dia layan aje lah kan.

            “Haura dah ada keputusan ke belum ni?” Sekali lagi diulang soalannya sama. Sebagai bapa dalam hal nak menjodohkan anak ni, kena lah tanya keputusan tuan badan dulu. Dia tak nak lah main melulu menyatakan ya. Nanti yang merana hidup dengan lelaki tu bukannya dia, tapi Haura anak dia juga. Naya tu.

            Haura tarik nafas. Berat.

           “Abah boleh bagi Haura masa dua bulan?”

            Dahi Puan Zahra dengan Encik Loqman berkerut. Saling memandang kemudian. Ada apa-apa yang dorang tak tahu ke?

         “Untuk apa dua bulan tu Haura?” Puan Zahra mula bertanya. Dari tadi dia biarkan aje perbualan dua beranak ni. Tapi sekarang dirasakan dia yang perlu mula bertanya pulak. Rentak mula berubah.

            Kelihatan raut Haura mula berubah. Tak tahu apa yang nak dikhabarkan kepada mama dengan abah. Tak akan lah nak menipu pulak. Tapi.. dah terang-terang dalam mesej lelaki tu mention jangan bagi tahu sesiapakan. Alaarh.. macam mana ni? Kalau bagi tahu mama, dia tahu tak rasanya? Tak sanggup lah nak menipu, mesti mama dengan abah tahu punya nanti. Dia mana lah pandai menipu. Reaksi muka dia mudah sangat dibaca.

            “Haura nak masa lebih untuk buat keputusan ma..”. Perlahan aje dituturkan. Sepatah-sepatah. Siap dengan muka ditundukkan. Takut sebenarnya.. takut dengan reaksi dari abah dengan mama dia. Tak tahu lah apa yang dorang tengah fikirkan sekarang ni.

            “Kenapa kena sampai dua bulan? Tak lama sangat ke?”

          Haura angkat muka. Muka Puan Zahra dipandang. Dia cuba ukir senyuman semanis boleh untuk mamanya walaupun saat tu memang sukar rasanya senyuman hendak diukir.

            “Haura nak prepare mama.. dua bulan tu tak lama rasanya...”. Lembut aje pertuturan anak gadis Encik Loqman ni. Memang dari kecil lagi Haura ni jenis yang lembut hatinya, mungkin ada lah sebabnya tu dia minta dua bulan ni. Ye lah.. kes kahwin ni perkara seriuskan.

            “Kena dua bulan juga? Sebulan aje tak boleh ke Haura?” Puan Zahra cuba berunding. Risau juga kalau belah lelaki sana tertunggu-tunggu lama jawapan dari anak gadis dia ni.

            “Dua bulan aje yang Haura minta ma, abah. Lepas dua bulan tu, insya-Allah Haura akan bagi jawapan gembira untuk semua yang tertunggu-tunggu. Haura tak nak terburu-buru bagi jawapan mama. Haura nak bersedia, tenangkan fikiran ni. Banyak sangat benda nak kena fikirkan nanti. Lagi pun, Haura tak kenal lelaki tu pun kan”. Rasanya, cukup kut semua alasan yang dia bagi ni. Tapi kalau tak cukup juga.. tak tahu lah. Otak dia ni dah tak boleh nak fikir apa-apa jawapan lain lagi.

         Puan Zahra mengeluh. Suaminya yang dari tadi jadi pendengar dipandang. Kening dijongketkan tanya ‘macam mana ni abang’. Tapi Encik Loqman tenang aje, dia boleh lagi tersenyum tengok isteri dia.

            “Dua bulan aje kan Haura?” Soalan pertama yang keluar dari bibir Encik Loqman memang buat isteri dia terkedu.

            “Ye abah.. dua bulan aje, lepas tu Haura balik dengan jawapan tu sekali..”. Haura matikan kata. Tadi dia kata apa eh? Ohh.. no! Jangan cakap dia dah terlepas kata. Ada ke tadi dia guna perkataan ‘balik’? Kalau ada memang habis lah dia kena sesi soal-menyoal dengan mama dia selama tiga hari empat malam. Kena cuci otak tu.

            “Balik?” Kan dah kata! Puan Zahra memang terkejut betul bila dengan kata Haura tadi. Kali ni apa pulak yang anak dia nak? Mesti ada lagi tu yang dia tak habis cerita. Dari riak wajah dia pun dah tahu.

            “Ada apa-apa lagi yang mama tak tahu ke? Ada lagi yang Haura simpan dari mama dengan abah?” Penuh curiga Puan Zahra bertanya. Mana lah anak dia ni tahu simpan apa-apa dengan dia sebelum ni. Kalau ada pun, memang tak lama. Mesti cepat aje Haura ni ceritakan.

            Haura tarik nafas. Panjang. Muka abah dengan mama depan mata dipandang silih berganti. Risau juga nak luahkan apa yang ada dalam hati dia ni. Takut dengan jawapan yang dia akan terima nanti.

            “Apa yang susah sangat tu? Berat sangat ke masalah tu Haura?” Encik Loqman mula risau.

         “Tak ada lah pa.. tak susah pun..”. Yup! Memang tak susah kalau dia ni berani, tapi masalahnya. Dia. Tak. Berani. Mama mana pernah kasi dia duduk berjauhan dari keluarga. Tak nak nanti ada salah faham pulak yang muncul.

            “Bagi tahu aje sayang.. apa yang berat sangat tu. Sampai keluhan yang keluar tu pun dengar berat sangat. Mama tak marah lah, jangan risau”.

            Haura bukan risaukan mama dia marah. Memang dirasakan mama patut marah pun. Dia tak mama dengan abah risau aje.

            “Boleh tak.. Haura nak pergi Melaka ma”. Jari dimainkan. Wajah menunduk dari tadi. Tutur kata pun ditutur perlahan.

            “Melaka? Jauh tu sayang.. nak buat apa pergi sana?”

            “Haura nak pergi tenangkan perasaan dekat sana.. boleh tak ma?”

          Bila dengarkan keluhan yang keluar dari bibir Puan Zahra, makin dipagut rasa bersalah jadinya. Dia bukan nak sangat pergi Melaka tu pun.. tapi dia terpaksa. Tapi.. macam mana nak terangkan semua tu pada mama dia. Dah awal-awal lagi ‘bakal tunang’ dia tu bagi warning.

            “Ma.. Haura..”.

          “Kenapa kena sampai ke Melaka sayang? Dekat rumah ni tak boleh tenangkan fikiran ke? Buat apa sampai nak pergi jauh ni..”. Makin risau jadinya hati dia. Tak pernah-pernah anak dia minta berjauhan dengan keluarga. Tiba-tiba hari ni dia minta pulak, ada apa-apa yang terjadi diluar pengetahuan dia ke?

            “Rumah ni bagi ketenangan pada Haura ma, dengan mama dengan abah yang selalu ada disebelah Haura masa Haura susah. Tapi kali ni aje ma, kali ni aje Haura minta. Haura nak tukar angin..”. Muka mamanya dipandang dengan pandangan mengharap.

            “Haura janji lepas ni Haura tak akan minta apa-apa lagi pada mama dengan papa. Haura janji lepas ni apa aje yang mama dengan abah minta, Haura akan turutkan.. Haura tahu mama risau Haura keluar, tapi ma dekat Melaka tu nanti Haura tumpang rumah kawan. Haura bukan tinggal sorang diri pun. Haura tahu mama risau, tolong ma.. kali ni aje..”. Dia mula merayu. Bukan mendesak, tapi mengharap Puan Zahra faham akan keadaan dia sekarang ni.

            Puan Zahra kesat air mata yang baru ingin mengalir. Dia tahu Haura ni anak yang baik.. mendengar kata. Tak pernah sekali pun ada yang dia suruh tak diikutinya. Tapi kali ni.. biarkan Haura pergi jauh, dia sanggup ke? Anak yang selalu ada sebelah dia, anak yang selalu ada depan mata dia minta izin nak pergi jauh.. sanggup ke dia sebagai ibu nak lepaskan?

            Raut suaminya disebelah dipandang.

            “Berapa lama Haura nak duduk Melaka tu?”

            Dengarkan soalan dari mulut papa dia, memang buat Haura rasa nak melompat riang. Tapi.. bila melihat raut sedih mama dan abah buatkan hati dia terusik juga.

            “Dua bulan abah...”.

         “Apa yang Haura cari dekat sana? Jawapan dan ketenangan aje? Ada apa-apa yang abah dengan mama tak tahu lagi ke?”

            Haura terdiam. Terkedu. Papa dah tahu ke?

            “Ermm... abah sebenarnya..”.

            “Haura tak boleh nak bagi tahu? Macam tu?” Belum habis lagi Haura berkata, Encik Loqman dah memotong. Dah boleh agak apa yang nak disampaikan oleh anaknya.

            Haura mengangguk kepala. Puan Zahra yang melihat, dah jadi makin bertambah risau. Dua bulan tu anak dia nak pergi ke Melaka. Selama dua bulan juga, mereka berjauhan, dengan tak tahu apa tujuan lain anak dia pergi ke sana. Boleh ke dia lepaskan macam tu aje?

            “Buat masa ni Haura tak boleh bagi tahu abah, ma. Tapi Haura janji yang Haura pergi sana bukan untuk buat benda yang tak seononh. Lepas kembalinya Haura nanti, Huara akan ceritakan semua pada abah dengan ma. Dari A sampai Z, tak akan ada yang dirahsiakan lagi. Haura pergi tak lama pun.. dua bulan aje tempoh yang Haura minta. Lepas dua bulan tu nanti, Haura akan kahwin dengan pilihan abah tu, Haura janji akan ikut semua yang abah dengan mama dan aturkan untuk Haura. Lagi pun dekat sana nanti Haura akan tinggal dengan bestfriend Haura.. dia ada untuk Haura nanti. Haura pun dah besarkan, kali ni aje abah. Kali ni aje”. Hati gusar Encik Loqman dan Puan Zahra kena ditenangkan. Dia tak nak pemergian dia yang seketika ini membuatkan banyak pihak terasa. Ada alasan dia perlu pergi. Alasan tu pun berpunca dari lelaki yang menjadi pilihan abah dia. Sebab itu dia kena pergi.. kalau tak mesti ada hati yang terluka nanti.


****

“Abang.. betul ke abah nak biarkan Huara pergi?” Tersedu-sedu Puan Zahra bertanya. Bayang anaknya yang baru berlalu dipandang. Berat hatinya nak lepaskan Haura pergi.

            “Kenapa? Sayang tak nak lepaskan Haura ke?” Hati ibu mana lah yang tak risaukan. Tapi rasanya.. kali ni dia perlu lepaskan. Mungkin ada perkara penting yang anak dia tu kena uruskan.

            “Dia tak pernah berjauhan dari saya sebelum ni abang..”. Bahu suaminya dipeluk. Takut nak membayangkan perkara yang belum terjadi lagi tu.

            “Sayang... sampai bila aje Haura tu akan duduk dengan kita? Dah sampai masanya nanti kita kena lepaskan dia juga kan..”. Air mata isterinya diusap lembut.

            “Saya tahu.. tapi belum masanya lagi.. Haura belum bersedia lagi, dekat sana pun mana ada yang nak tolong tengokkan anak kita nanti abang”. Risaunya bukan main lagi mama Haura ni.

            Encik Loqman tersenyum aje. Cakap lebih nanti, makin terusik pulak hati sensitif isteri dia ni.

            “Dia duduk rumah kawan dia sayang.. kawan dia lah yang tolong tengokkan nanti”.

            “Tak sama.. sekurang-kurangnya kena ada lelaki yang jaga nak kita tu abang. Apa lah sangat tenaga perempuan kalau ada apa-apa yang tak baik berlaku.. makin risau saya bila fikirkan semua ni..”.

            “Hisshh.. awak ni pun, jangan lah nak fikir yang tak elok macam tu. Kita doakan aje yang terbaik untuk pemergian Haura ni. Doakan urusan dia lancar dekat sana nanti. Tu yang terbaik..”. Tenang aje Encik Loqman berkata.

            “Abang ni nampak dari tadi tenang aje.. abang tak risau ke?” Pelik. Pelik melihat ketenangan suaminya. Dalam keadaan macam ni pun boleh pulak dia tersenyum, berbeza 360 darjah sungguh dengan dia.

            “Abang risau.. bukan tak risau, nak jaga anak-anak perempuan ni macam main layang-layang sayang. Tiupan angin yang terbangkan layang-layang tu, tapi dalam masa yang sama tali layang-layang tu masih dalam pegangan kita lagi. Macam tu juga dengan Haura, kita tak boleh kontrol dia sangat.. kali ni biar dia yang tentukan haluan hidup dia sendiri. Tapi dalam masa yang sama, kita sentiasa ada untuk dia berpegang dan sandar. Awak kena selalu ingat tu...”.



            Puan Zahra diam mendengar. Ada betulnya kata suami dia tu, semuanya betul. Anak perempuan umpama layang-layang? Ermm.. tapi siapa yang akan jadi pemegang tali tu nanti sepanjang Haura di Melaka?




p/s : wahh.. dah lama tak ada yang komen cerita2 baru ni. Nak tahu juga pendapat ramai mengenai cerita ni. Mana kurangnya, boleh tambahkan. Kalau yang tak suka, boleh ubahkan. Apa-apa pun, terima kasih sebab baca :)

Tuesday, 13 August 2013

Teaser Kisah Kita 03

Tuesday, 13 August 2013
. . .

# dah lama rasanya tak masukkan apa-apa cerita kan.. ok enjoy ya cerita terbaru Kisah Kita ni. :) Untuk cerita full.. harap tunggu..


Hari ni mata Haura ni dah serupa panda. Tak cukup tidur. Sepanjang malam duk fikirkan syarat baru 'bakal suami' dia tu. Kejam. Nak bagi tahu mama dengan abah macam mana ni? Satu bilik ditawaf.


            “Sayang dah bangun tak ni? Kenapa tak keluar lagi ni?”

            Dada dipegang. Ya Allah mama ni pun.. buat dia terkejut aje.. tiba-tiba aje ketuk pintu macam tu. Serius terperanjat.

            “Kejap mama.. nanti Haura turun”. Dijerit balik..

            “Ermm.. cepat sikit sayang.. abang dah tunggu nak sarapan sama tu.. jangan lambat pulak”.

            “Baik ma!”

            Berlegar-legar Haura ni depan katil... apa nak cakap nanti ni? Dia cakap jangan bagi tahu sesiapa.. masih teringat lagi mesej terakhir yang dia dapat dari lelaki tu..


            Pergi Melaka untuk 2 bulan.. cari aku dekat sana.. kalau kau tak jumpa aku dalam tempoh tu majlis tu automatik batal.. jangan bagitahu sesiapa.. jangan gatal nak pergi cari gambar aku pulak... jangan memandai nak tanya parents aku... pandai-pandai lah kau bagitahu parents kau tu.. yang penting dia orang tak tahu hal sebenar.. good luck!





            Hah? Kecil sangat lah Melaka tu kan. 2 bulan? Aku nak tinggal dekat mana pulak selama dua bulan tu? Masalah besar ni.. kolej pulak... macam mana ni? Adoi! Dia ni memang sengaja nak kenakan orang lah.



Wednesday, 7 August 2013

Ucapan selamat... dan pertanyaan sikit?

Wednesday, 7 August 2013

****

Assalamualaikum semua.. selamat sejahtera, di kesempatan ni, takut tak sempat nak ucap esokkan.. SELAMAT HARI RAYA UNTUK SEMUA.. maaf zahir dan batin kiranya ada yang terkurang ke, terguris atau pun ada tanpa sengaja telah melukakan hati sesiapa sepanjang saya menulis ni.. untuk semua yang dah baca full version kisah Raed & Radwa ni terima kasih, terima kasih untuk segala sokongan.. minta maaf jika ada terkurangnya 

"...yang baiknya datang dari Allah SWT, dah kurangnya dari saya..."




Cadangnya lah lepas beberapa raya ni nak buat pertandingan  sikit.. tu pun semua berkaitan dengan novel Pelindung Cinta!.. tapi tu pun kalau tak ada halangannya lah.. insya  allah.. agaknya kalau nak buat pertandingan ni ada ke yang nak join? boleh tinggalkan komen... :)

ohh.. ye.. sekarang ni tengah siapkan manuskrip untuk Love Riddles.. baru half way, so banyak lagi kerja-kerja menaip ni.. ermm.. maybe, dalam beberapa bulan ni xada cerita baru masuk.. atau mungkin ada? yang tu xtahu lagi.. kita tunggu sama2 ya.. (^-^)

# semua tengok belah atas kanan blog ni.. nak berkenalan boleh add facebook saya..

 assalamualaikum.. 

Friday, 12 July 2013

MEMPERSEMBAHKAN....

Friday, 12 July 2013

Assalamualaikum semua... hello.. hai... sihat tak semua? Dah lama kan blog ni tak ada entry baru... kesian semua yang semua menungggu.. (ayat konon ramai yang singgahkan.. haha) ..

Ok2.. berbalik pada tujuan asal lah.. kalau tak makin merapu jadinya entry ni.. semua tengok gambar bawah ni... kenal tak? Kalau ada yang kenal angkat tangan..

AKHIRNYA... pelindung cinta! dah dibukukan!! yeay! (ok kawal sikit writer)...  dapat juga semua baca idea hasil karya saya ni.. adoyai nak taip pun susah banyak sangat rasa menghimpit jiwa ni... haha.. apa-apa pun.. ENJOY!!... jangan lupa dapatkan bagi sesiapa yang nak ikuti kisah CINTA RAED & RADWA ni... nak tahu lebih lanjut klik sini => PELINDUNG CINTA!









p/s : macam mana cover tu? cantik tak? boleh tinggalkan komen... :)

Salam sayang,..........

Sunday, 12 May 2013

Kisah Kita 02

Sunday, 12 May 2013
. . .

“Abah? Haura kena jumpa dia juga ke?” Masih teragak.

            Puan Zahra tersenyum. Nampak sangat puteri dia ni tengah takut.. ya lah nak berjumpa dengan orang yang dia tak pernah kenalkan. Anak dia ni memang bukan jenis nak meramah sangat dengan orang asing.

            “Kenapa sayang? Sayang takut nak jumpa Amar ke?”

            “Amar?”

            “Haah.. nama dia Amar Rifqi.. bakal suami Haura”.

            “Abah.. jangan lah sebut ‘bakal’ tu lagi. Kecut perut Haura ni dengar”. Bibir dah memuncung. Tak suka!

            “Sayang mama ni.. sampai bila nak duduk dengan mama aje? Tak kan sayang tak teringin nak ada keluarga sendiri.. kehidupan dengan orang yang Haura sayang?”

            “Bukan tak nak mama.. tapi Haura tak bersedia lagi. Haura belajar lagikan”.

            “Nak bersedia dari apa? Ni bukan gelanggan tinju yang kamu kena bersedia berlatih semua.. kalau bukan sekarang nanti kamu akan hadapi juga situasi ni Huara”.

            “Abang... jangan lah cakap macam tu. Lagi menakutkan Haura ni ada lah. Jangan nanti sebab benda ni anak beranak bergaduh pulak.. tak suka lah saya macam tu”.

            “Tak ada lah sayang.. abang bukan nak takutkan Haura tu. Abang nak dia kuatkan semangat aje. Benda ni bukannya apa sangat.. ”.

            Tiba-tiba Encik Loqman tergelak kecil.. membuatkan dahi Puan Zahra berkerut. Kenapa pulak dengan suami dia ni?

            “Kenapa pulak abang ni? Tiba-tiba tergelak pulak. Pelik saya”. Puan Zahra mencebik. Ada lah tu yang suami dia ni nak usikkan. Dah hidup bersama hampir 25 tahun.. dah ada dalam kocek lah perangai suami ni dia.

            “Dulu pun awak macam tu juga sayang.. takut nak kahwin dengan saya ni. Haura ni diwarisi dari awak lah ni”. Encik Loqman menyakat. Suka tengok isteri dia mencebik.

            “Mengada lah abang ni.. mana ada saya takut dulu”.

            “Ye ke? Nak abang ingatkan balik?”

            Puan Zahra mencebik. Ada-ada aje lah abang ni.

            Haura tersenyum. Tengok ibu bapa dia mesra macam ni ada juga timbul niat nak cari ‘Adam’ dia juga. Dari dulu lagi tak pernah sekali dia nampak ibu bapanya bergaduh.. paling teruk pun mama dia merajuk aje. Indahnya kehidupan berumahtangga ni. Ada suami yang sayang... ada tempat untuk dia memberikan sayangnya juga.

            Tapi... betul ke Amar Rifqi tu ‘Adam’ dia? Tulang rusuk dia yang selebihnya? Boleh ke dia kecapi kebahagian seperti yang dilihat di depan mata dia sekarang ni?

            Haura mengeluh.

            Puan Zahra jongket kening pada suaminya.

            “Kenapa ni sayang? Berat aje dengar keluhan tu”. Bahu Haura diusap.. siapa lah yang tak mengeluhkan. Hendak dikahwinkan dengan laki yang dia tak kenal langsung.. mana lah dia tak takut.

            “Kalau sayang tak nak jumpa Amar tak apa.. nanti mama bagitahu Datin Rose. Dia tak kisah lah sayang.. masa majlis nanti boleh jumpa jugakan”. Senyuman diukir untuk anaknya. Dapat lah kurangkan rasa tak enak dalam hati Haura tu.


            Haura telan liur. Jumpa masa majlis? Boleh tak kalau majlis ni tak berlangsung? Dia takut.. dia tak bersedia lagi. Tapi mungkin ke? Wajah mama dan abahnya dipandang.

            Cerianya muka dia orang. Sampai hati ke dia nak hilangkan kecerian diwajah itu? Dia mengeluh lagi. Ya Allah.. teruknya aku ni.. kenapa lah asyik mengeluh aje. Bukannya elok pun.

            Dahi diketuk perlahan. Keputusan dah diambil.

            “Mama.. mama tak payah call Datin Rose... Haura setuju nak jumpa Amar esok”.

            Bibir terukir senyuman lebar.

Mata Puan Zahra terpancar kegembiraan.

            “Betul ke sayang? Sayang berani nak jumpa Amar esok?”

            “Ye lah ma.. Haura cuba beranikan diri. Haura ni bukannya budak-budak lagi kan. Dah sampai masa Haura belajar berdepan dengan semua ni..”. Muka abahnya dipandang. Tersenyum lebar abah bila dengar dia punya keputusan. Ibu bapa mana yang tak gembirakan? Ermm..dia pulak? Gembira ke?

            “Happy betul mama kamu tu Haura?”

            Haura tersenyum. Wajah mamanya dipandang.

            “Mana saya tak happy abang, nak tambah ahli baru dalam keluarga ni. Nanti kalau saya dah tak ada, ada lah yang jaga Haura ni abang”. Tangan anaknya diusap.

            “Ma.. apa ni. Haura tak suka lah mama cakap macam tu”. Bibir dicebik.

            Puan Zahra tersenyum. Tahu sangat yang Huara tak boleh berjauhan dengan dia. Tapi bila dah kahwin nanti tempat seorang isteri ialah di sisi suami dia kan. Anak mama.. anak mama..

            Encik Loqman berdehem.

            “Haura.. ni nombor Amar nanti Haura call dia tanya bila nak berjumpa.. abah serahkan pada Haura semua ni. Jangan tak tanya pulak”. Tukar topik. Tak suka topik tadi.

            Sengihan mengusik dilempar pada Haura. Dah lah anak dia tu dah pucat, tengok sengihan tu lagi lah berdebar jantung dia.

            Puan Zahra tak mampu buat apa dah. Tapi sempat juga dijengkilkan matanya pada suami nakal dia tu. Tak ada kerja lain dah abang ni...

            Haura tersenyum.. mata memandang helaian kecil yang tertulis nombor. Lama berfikir.

 ******

“Assalamualaikum Deena”.

            “Waalaikumsalam. Hah.. sampai pun.. aku ingatkan kau ni dah sesat sampai Kedah tu. Bukan main lama lagi kau biarkan aku tunggukan. Membazir masa aku aje”. Nampak aje Haura.. terus disembur rasa marahnya.

            “Sorry lah.. jammed gila tadi dekat bandar”.

            “Ni last ok.. kalau tak aku tak nak jumpa kau lagi. Lapar aku tunggu kau dari tadi”.

            “Ermm...ok”.

            “Kau nak makan apa? Aku ingat nak order tadi, tapi mana tahu kau nak piih sendiri kan. Selera kau tu berubah-ubah”. Deena tergelak kecil. Dah tahu sangat perangai kawan dia ni macam mana.

            “Ermm.. nanti”.

            Aik? Jawapan sama. Dahi Deena berkerut. Masalah apa pulak ni?

            “Kenapa ni Haura? Ada masalah?”

            Haura hela nafas. Berat.

            “Deena...”.

             Deena pandang Haura. Haura pandang dia. Tunggu siapa nak cakap dulu. Pelik. Lain macam aje Haura hari ni. Ada masalah berat ke?

            “Ermm.. ada apa?” Ditanya juga. Kalau tunggu nanti tak tahu lah kawan dia ni nak cakap ke tak. Dari gaya macam dah melayang jauh aje.

“Kau bagitahu dulu lah... tadi kau cakap ada hal nak bagitahukan”. Masih teragak lagi nak bagitahu cerita dia. Takut dengan reaksi Deena ni nanti.

Aik? Main-main pulak. Apa-apa aje lah. Dah lah tadi ajak jumpa.. boleh pulak dia diamkan. Dalam phone bukan main cakap nak minta pendapat.

          "Aku nak jemput kau datang kenduri rumah aku esok. Boleh aku kenalkan kau dengan sesiap dekat sana". Tergelak kecil.

            “Kau ni pun ada aje nak kenakan aku kan. Aku tak minat lah Deena.. tak nak lah. Kau tak payah nak susah-susahkan diri. Dah sampai jodoh aku nanti ada lah”. Deena ni pun satu.. kenapa lah asyik nak cakap pasal jodoh dia ni. Mentang-mentang lah dah bertunangkan. Untung lah badan.

            “Laarh.. mana ada susah.. gerenti dekat kenduri tu nanti ramai yang usha kau lah Haura.. orang comel macam ni siapa tak suka pandang. Kau aje yang jual mahal”. Tergelak lagi. Tak ada kerja betul kawan Haura ni. Menbuli aje kerja.

            “Dah tak payah...”.

            “Ye lah.. ye lah.. kau ni kan.. geram aku. Bila lah aku nak makan nasi minyak kau kan”.

            Haura mencebik.

           “Eh? Apa kau nak cakap tadi eh?” Baru teringat yang Haura ni pun ada nak cakap sesuatu tadi. Dah lupa nak tanya pulak. Hal jodoh Haura ni lagi menarik nampaknya... tu yang sampai terlupa.

            “Ermm...”. Introduction! Tak tahu nak cakap apa. Tergugup dah Haura ni. Dah gaya bercakap dengan bakal mak mentua pulak, pada hal Deena aje kut. Kawan dia yang tak pernah makan saman ni.

            “Apa yang ermm.. erm..”. Sejak bila pulak kawan aku ni belajar bahasa isyarat? Cakap aje lah bahasa yang semua orang fahamkan...

            “Ada kawan aku ni.. parents dia nak jodohkan dia dengan orang yang dia tak kenal.. masa parents dia bagitahu tu lah dia tahu pasal laki tu. Siapa nama dia, anak siapa. Tapi masalahnya.. dia tak pernah jumpa laki tu pun.. hati dia pun teragak-agak”.

            “Ohh.. then masalah dia apa?”

            Haura mengeluh. Lambat lah Deena ni hadam masalah tadi tu.

         “Masalahnya dia tersekat.. parents dia nak sangat dia kahwin dengan lelaki tu... tapi dia...”. Dileretkan kata akhir. Terasa berat nak diluahkan.

      “Tapi dia apa? Dia tak boleh nak terima? Tak yakin? Atau takut tak boleh jalankan tanggungjawab lepas kahwin nanti?”

            Haura terkedu.. tahu-tahu aje Deena ni. Pandai aje keluarkan bermacam idea untuk dia kan. Dia pun tak sempat nak fikirkan jawapan bagi soalan Deena tu. Terasa susah pulak.

            “Semua tu lah kut”.

            “Aku tak kenal kawan kau tu Haura..”. Muka Haura dipandang kejap.. Sebelum disambung katanya tadi.

            “Parents kita tahu apa yang terbaik untuk kita Haura... dia yang besarkan kita.. dari kecil lagi... perangai dengan karakter kita semua mak ayah kita tahu.. dia tahu lelaki mana yang boleh terima setiap baik buruk kita.. lelaki mana yang boleh jadi ketua keluarga dan pemimpin kita. Tak ada mak ayah yang nak lepaskan anak dia ke tangan lelaki yang teruk.. Sebab dia tak nak nanti anak dia sendiri hidup terseksa..”.

            “Kena ikut pilihan parents lah jawapannya?”

            “Kau kena timbang dulu baik buruk dia Haura.. apa yang baik kalau ikut.. apa yang tak baiknya kalau ikut.. aku rasa kalau hanya sebab kau tak kenal dia tak ada masalah lah kut.. nanti kau boleh hulurkan salam perkenalankan”.

            Haura tersentak! Macam mana pulak Deena ni tahu dia tengah cakap pasal masalah dia sekarang ni?
            “Eh.. bukan aku punya masalah lah Deena.. kawan aku”.

            “Ye ke? Setahu aku.. kau ni mana ada kawan selain daripada aku yang cun dan comel teramat ni”.
            Haura mencebik. Sempat lagi puji diri sendiri tu. Mengada!

“Habis tu aku nak buat apa sekarang ni Deena?” Diteruskan lagi katanya. Tak puas hati selagi tak dapat banyak cadangan dari kawan dia ni.

“Kau sampai hati ke nak tolak permintaan parents kau tu?”

Haura geleng kepala. Mana sanggup! Tak sampai hati langsung. Kalau boleh dia memang tak nak buat mama dengan abah dia kecewa dengan keputusan yang dia ambil nanti.

Then?”.. Deena berfikir . “Tapi... kalau kau tak yakin nak mulakan hubungan tu.. kau bincang lah baik-baik dengan parents kau. Tak ada parents yang akan paksa anak dia buat apa yang dia tahu dia tak boleh buat. Bincang dulu Haura.. tu aje jalan dia sekarang ni”.

“Aku dah cuba bincang semalam... masa aku cakap aku tak yakin.. aku boleh nampak yang muka abah aku berubah. Dia nak sangat aku ikut rancangan tu.. aku tak sampai hati nak kecewakan dia pulak. Dah banyak abah berkorban untuk aku selama ni”.

Deena ketap bibir. Muka diseriuskan.

“Kau sengajakan Haura? Dah tahu nak pilih apa.. boleh pulak nak tanya aku konon dilema sangat. Kesian aku.. penat fikir semua cadangan tadi tu. Tapi semua pun tak guna.. menbazir air liur aku aje”. Muka dah monyok. Geram!

Haura tergelak kecil. Bukan nak menyusahkan.. tapi dia masih teragak..

“Aku teragak tadi Deena..”.

“Ermm.. so sekarang? Pilihan kau atau parents? Nak korbankan diri kau atau nak nak balas balik segala pengorbanan parents kau?”

Muka Deena ditenung. Pilihan apa yang dia kena pilih ni?

******

Pintu bilik dibuka. Beg diletak atas kerusi mengadap meja solek. Kemudian, tudung dikepala ditanggalkan. Kertas yang ditampal pada cermin diambil.


017-6XXXXX0


Tangan diketuk pada meja berkali-kali. Nak call ke tak ni? Ke cukup dengan hantar mesej aje? Tapi kalau dia tak perasan macam mana? Bukan boleh menimbul masalah ke nanti? Tak nak lah parents dia terlibat nanti.

Lama difikirkan sebelum tangan mula beraksi. Laju aje ditekan screen phone. Ditaip sesuatu. Lepas dah taip, ambil masa lagi. Nak send ke tak?.. ermm..


           Send!


Salam.. bila awak nak jumpa saya? – Haura


Dengupan jantung dah berdegup-degup ni. Takut bukan main lagi. Mana pernah dia mesej lelaki macam tu. Ni first time kut. Pecah rekod ni...


Haura? Haura mana pulak ni??


Aik? Tak kan salah nombor pulak. Dahi berkerut. Tapi tangan dicapai juga kertas yang tercatit nombor tu. Double check.. salah hantar nanti malu aje kut. Hah.. betul lah. Tak kan lah mama dia tak bagitahu dia nama dia siapa eh? Adoi! Kepala digaru.. nak reply apa pulak ni.


Anak Encik Loqman dan Puan Zahra....


Woi.. kau jangan main-main eh..
bila masa pulak aku kenal dua nama tu?


Haura tepuk dahi.. kalau tak kenal nama dia tu boleh faham lagi lah. Ni nama mama dengan abah dia pun lelaki ni tak kenal. Apa pulak nak balas kali ni?


Calon isteri awak....


Muka ditutup dengan telapak tangan. Tangan diletak pada button send. Dia sendiri pun takut nak tengok tangan dia tekan send tu. Lepas dah ditekan pun bukannya dah reda takut tu. Makin takut ada lah.. macam mana lah reaksi lelaki tu nanti. Berdoa aje lah yang dia ni tak lah jenis makin hamun orang.


Ohh. kau ke? Apa hal mesej ni?


Hah? Bukan aku dah bagitahu tadi ke? Tak kan lah lepas tanya siapa aku ni, dia terus dah lupa pertanyaan awal tadi tu? Buat aku makin takut aje lah dia ni pun.


Saya tanya tadi bila awak nak jumpa saya? Tu syarat awakkan.


Pasal tu ke. Ermmm... apa kata kita main satu permainan?


Permainan? Masa kecil dulu tak puas main ke? Ada ke dah besar ni nak menyusahkan orang lain join game dia pulak. Kepala digaru. Ingatkan tadi mesej nak bagitahu aje.. ni dah meleret pulak. Redha aje lah.


Permainan apa?


Kali ni lama ditunggu. Apa pulak yang dia nak balas kali ni.. jangan lah yang merapu punya lagi... penat nak layan.


Syarat sebelum ni tak perlu ikut... ada syarat baru untuk kau...


Mata Haura membulat. Syarat apa pulak ni? Dia nak main-mainkan aku ke? Mama cakap dia ni baik.. tapi gaya macam kejam aje.. adoi! Apa nak buat ni? Tak kan lah nak biarkan dia batalkan perancangan parents dia orang ni. Tak nak lah orang sekeliling dia bersedih pulak nanti... Masalah baru lagi..


p/s : sorry kalau xberapa entry kali ni.. ermm... nak jdkan cerpen ke apa? blh ikut x cerita Amar dgn Haura ni? ..byk tnya pulak kan..(',')
enjoy baca! ...rajin2 la komen dkt bawah.. blh berkenalan nanti... nak kenal juga siapa yg rajin baca dkt sini. (jangan malu2 k). hehe.. thanks! 
^_^

Kehidupan seorang penulis © 2014