Tuesday, 29 January 2013

Love Riddles 12

Tuesday, 29 January 2013
. . .


“Letak tangan dekat cawan ni. Macam yang saya buat”.

           Naural ikut, dua-dua telapak tangan dia diletak tepi cawan. Panasnya! Best! Dah kurang rasa sejuk tadi.

            “Nak datang sini lagi nanti?”

          “Nak. Tapi kalau ada yang nak bawa lah”. Sekarang ni dua-dua tengah duduk dalam restoran KFC. Nak tengok suasana luar.

            “Jangan risau pasal tu. Kalau nak keluar nanti, saya bawa”.

         “Awak? Boleh aje. Lain kali biar saya pulak yang belanja ok”. Sebenarnya walaupun dia suka ada yang belanja, tapi jauh dalam sudut hati ni ada rasa bersalah juga lah.

         “Tak payah lah, tak macho kalau awak yang belanja. Saya kan laki mana boleh”. Dia tertawa. Seksinya suara!

             “Macho, tak macho. Tu aje ke yang kau orang laki ni fikir. Saya pun tak faham, rezeki tu. Orang nak belanja ada ke tolak pulak”.

            “Tak ada lah, bukan nak tolak pun. Dapat keluar dengan awak ni pun dah kira rezeki kut. Beruntung saya kan. Ada gadis comel cantik macam ni sudi keluar dengan saya”.

           “Banyak lah awak”. Pipi Naural dah jadi merah. Apa lah laki bertopi ni ada ke patut puji dia. Segan lah.

            “Apa nama awak eh?” Ok...lega.. akhirnya Naural tanya juga.

            “Nama saya? Awak tak tahu ke?”

          Naural garu kepala. Dia pernah bagitahu ke sebelum ni? Rasanya macam tak pernah. Ke telinga dia ni yang ada masalah?

            “Tak tahu. Awak pernah bagitahu saya ke?”

            “Belum lagi rasanya..”

          “Hah! Betul lah tu, patut lah saya tak ada apa-apa memori pasal nama awak ni pun. Bagitahu lah saya. Apa nama awak ni sebenarnya laki bertopi”. Opss...terlepas cakap lah pulak.

             Laki tu tertawa. Laki bertopi. Sebab aku pakai topi lindung muka ni ke?

          “Ermmm..best jugakan nama tu. Panggil saya laki bertopi aje lah. Saya pun tak kisah sangat”.

             “Hah? Awak tak ada nama ke? Bukannya sedap pun nama laki bertopi tu”.

            “Tak apa lah. Awak patut rasa terharu, sebab awak seorang aje yang panggil saya macam tu. Mana ada orang lain panggil saya laki bertopi”.

            “Ermmm...”. Jari diletak tepi bibir. Nak berfikir kononnya.

            “Kalau tu yang awak nak laki bertopi. Ok lah”. Naural tergelak diakhir kata. Kelakar pulak guna ganti nama tu.

            “Sebelum kita balik hari ni, ada something saya nak minta. Boleh tak?”

       “Apa-apa aje. Boleh”. Naural senyum. Untuk laki bertopi ni boleh aje. Sebab apa ya? Mungkin dia dah betul-betul terjatuh kali ni.

            “Sudi awak jadi kekasih saya?”

             Mulut Naural melopong. Apa? Aku dilamar jadi kekasih dia? Kekasih laki bertopi? Serius ni bukan mimpi? Lama juga diberfikir. Hati dia memang dah tahu jawapan, tapi akal?

            “Tapi semua ni macam awal lagi. Kita pun baru kenal kan? Kenapa tiba-tiba?”

            “Mungkin awak baru kenal saya, tapi saya dah lama kenal awak. Awak sudi tak?”

          Naural teragak. Memang dia suka laki ni, hati dia tak nafikan. Tapi kemunculan laki ni dalam hidup agak baru sangat. Boleh ke dia terima laki ni untuk masuk dalam kehidupan dia nanti?

            Nuaral mengeluh. Kalau teragak tu, rasanya apa jawapan dia?

         “Sorry laki bertopi. Bagi saya masa. Semua ni terlalu cepat untuk saya. Saya tak boleh terima lagi. Bila saya dah buat keputusan nanti saya bagitahu awak. Sorry”.

          “Ermm...tak apa lah. Dah habis minum? Jom kita gerak balik sekarang ni”. Lemah aje dengar suara dia. Kecewa kut. Kecewa sebab terasa macam kena tolak. Dia nampak muka Naural teragak-agak tadi. Dah nampak jelas jawapan gadis tu. Dia memang bukan untuk aku ke?

            Naural hanya ikut. Kalau tadi dia orang jalan seiringan. Tapi bila balik ni laki bertopi jalan depan, Naural dekat belakang. Ada bermacam rasa dalam hati masing-masing sekarang ni. Sedih, kecewa, tak tahu nak buat apa, keliru... Semua aje selain gembira.

******

Naural merebahkan diri atas katil. Penatnya badan. Semua ni sebab main ice skating semalam ke? Ice skating? Perkataan tu buat dia ingatkan seseorang. Dah lah semalam lepas Naural turun, kereta laki tu terus meluncur pergi. Tak sempat nak cakap thanks pun. Betul ke apa yang aku buat semalam?

              Tuk..tuk..tuk..

            Pintu dibuka. Muka Dila yang tersengih-sengih muncul depan dia. Apa yang Dila ni nak? Sejak dia punya persahabatan dengan Faiza dah putus di tengah jalan, terjalin pulak persahabatan antara dia dah Dila and the geng. Semua yang berlaku tu ada hikmahnya. Tapi semuanya rahsia Allah SWT.

            “Siapa laki semalam tu?” Sedap aje Dila ni baring atas katil dia. Mana lah aku nak baring ni?

            “Laki mana?” Dia duduk dilantai. Tak apa lah, kita dahulukan tetamu yang menyibuk ni dulu.

            “Yang hantar kau semalam tu. Siapa dia? Aku tak nampak sangat lah muka dia, cermin kereta dia gelap”.

            “Kalau gelap macam mana kau tahu dia lelaki pulak?” Ermm...siapa pulak yang bawa mulut ni kan.

            “Pagi tu ada yang nampak kau dengan satu laki ni. Dia cakap laki tu pakai topi. Betul ke?”

            “Betul lah tu, kawan aku aje lah. Tak payah nak kecoh ok”. Tapi betul ke kawan?

          “Kalau kawan tak ada apa lah. Kau dah siap tutorial? Aku nak tengok kejap”. Patut lah rajin Dila ni datang. Ada sebab rupanya.

            “Ada atas meja tu. Pergi lah cari sendiri. Aku malas nak bangun lah”. Bila Dila bangun aje, cepat Naural beralih tempat. Dia baring atas katil tu pulak. Dila? Biar lah dia. Bilik dia sebelah aje kut.

            “Ok dah jumpa. Bila kau buat ni?” Dia ambil tempat duduk. Duduk atas kerusi pun tak apa lah.

            “Semalam, ter-rajin pulak. Tu yang aku buat. Kau satu pun belum start ke?”

            “Ada lah dua tiga soalan. Yang lain tu aku tak faham, tu yang nak tengok macam mana kau buat ni”. Baik punya alasan. Bukan nak meniru ke?

            “Ermm..ambil lah. Kalau rajin tolong hantarkan esok sekali”.

            Kenapa dengan Naural ni? Dengar lemah aje suara dia. Tadi pun masa berdiri nampak lesu sangat. Sakit?

            “Kau tak datang kelas ke esok?”

         “Entah lah Dila, badan aku ni rasa panas lah. Macam nak demam aje ni. Kalau aku tak dapat datang kau tolong hantarkan eh”.

           “Kau nak pergi klinik tak? Aku boleh mintak tolong Mila hantarkan. Badan kau panas sangat ni”.

            “Tak payah lah susahkan dia, lepas makan ubat ni aku ok lah. Tak ada apa pun. Ni sebab sejuk semalam tu”.

            “Sejuk semalam? Kau main hujan ke? Tapi semalam ada hujan ke? Aku pun dah tak ingat”.

             “Ada lah, tapi renyai-renyai aje”. Tangan Dila atas dahi dia ditolak. Rimas pulak.

            “Ye ke? So, memang betul lah ni kau main hujan? Apa tak puas ke main masa kecil dulu? Hisshh..tak faham lah aku dengan kau ni. Geramnya!”

          Macam over aje? Naural pandang Dila pelik. Apa kena dengan kawan aku ni. Over lah pulak.

             “Aku ok lah Dila, kau ni apa lah. Melampau ok bagi reaksi macam tu”.

            “Mana ada melampau, kau tu lah. Orang nak elakkan sakit, kau pulak pergi cari penyakit. Apa lah tak kena dengan kawan aku seorang ni”. Kepala digelengkan. Masih tak percaya dengan apa dah jadi dengan Naural.

             “Aku tak main hujan lah semalam. Kan aku keluar, mana ada can nak mandi hujan pun”.
            Aik? Betul juga kan. Habis tu apa yang dah jadi? Tadi Naural cakap sejuk. Sejuk kena apa?

           “Aku main ice skating semalam. Lama juga lah dekat gelanggang tu. Sampai terjatuh-jatuh. Tapi nasib baik ada yang pegang tangan aku ni..”. Eh? Macam terlampau banyak pulak aku bagitahu ni.

          Dari reaksi Dila ni dah tahu yang dia mesti nak serang aku dengan soalan-soalan dia tu nanti. Bersedia lah!

       “Laki yang bertopi tu kan? Kau tipu aku lah tadi tu. Sampai hati kau Naural. Bagitahu..bagitahu aje cepat. Aku nak tahu. Cepat lah”. Excited betul si Dila ni. Suka sangat lah nak bergosip tu. Tak faham kenapa bila bab-bab macam ni perempuan semua excited nak tahu.

            “Tak ada apa lah Dila, kau balik bilik lah. Aku nak tidur ni, pinggang aku ni rasa sakit lagi”. Dia tutup satu badan dengan selimut. Harap-harap Dila ni faham lah kenapa aku buat macam ni. Nak halau dia lah...

            “Hah! Aku ada tawaran baik ni”.

             Diam...

            “Nak tahu tak?”

             Diam...krikk..krikk..

            “Apa kata aku urut kau. Nak tak?”

           “Nak!!! Mesti lah nak, gila tak nak”. Cepat aje Naural ni dah duduk tegak. Tersengih-sengih pandang Dila.

            Dila senyum jahat.

            “Tapi...”

            Senyuman Naural mati. Ada lah tu balasan dia kan.

           “Sebagai pertukaran dia aku nak tahu pasal laki tu. Laki yang tolong kau bangun, siapa dia? Boyfriend kau ke?”

           “Kena ke? Tak payah lah Dila, urut aje lah. Banyak pahala dapat kalau tolong aku ni. Insan tak berdaya”. Dila mencebik. Banyak lah Naural ni.           

       “Larrhhh...tak boleh tahu ke?” Dalam tak puas hati tu bergerak juga tangan si Dila ni. Memang betul kan kawan yang sebenar hanya akan nampak masa kita susah aje. Nasib baik dia sempat kenal Dila ni masa sem akhir. Kalau tak dia juga yang rugi.

            “Ye lah..ye lah..kau nak tahu apa?”

            “Kau suka dia?”

            “Suka kut”.    

           Dila sengih suka. Untung lah, dapat juga jumpa someone. Dia ni tak ada siapa pun yang nak. Tapi tak lah sampai tahap jeles. Dia happy kalau Naural dah bertemu jodoh dia.

            “Macam mana kau kenal dia?”

              Naural tersenyum. Semua memori dia dengan laki bertopi tu terlayang.

          “Aku pun tak tahu sejak bila, tapi aku ingat dia sejak kejadian dia payungkan aku masa hujan. Dia aje yang tolong aku. Kau pun tahu aku ni susah nak ingat orangkan, tapi dia ni tak. Senang aje lekat. Tapi dia ada cakap lah yang dia dah lama kenal aku”.

            “Wooohh..bestnya Naural. Aku pun nak satu laki macam tu. Dia ada adik tak?”

            Naural tertawa. Apa gatal sangat kawan aku ni. Bukannya dia ni tua sangat, baya aku aje pun. Tak payah nak tergesa sangat cari boyfriend lah..

            “Yang tu aku tak tahu, aku bukan kenal dia sangat. Jarang kut jumpa dia”.

            “Jarang? Dia fakulti mana?”

            “Entah...”. Bahu dia terangkat sikit. Memang tak tahu pun.

            “Dia senior ke?”

            “Entah...tu pun aku tak tahu”.

            “Then? Apa yang kau tahu? Jangan kata tak ada satu pun. Nama dia kau tahu tak?”

            “Tak”.

          “Serius Naural. Beranikan kau keluar dengan laki yang kau tak kenal langsung. Tak takut ke?”

            “Tak, aku rasa selamat. Hati aku kata dia baik, baik sangat. Aku rasa dia macam jaga aku sangat-sangat. Semua pasal dia tu kemudian baru tahu pun tak apa kan”. Naural dah duduk. Sakit pulak dada cakap masa baring macam ni.

             “Selamat? Kau betul-betul percayakan dia? Tak takut dia ada niat jahat ke?”

           “Niat jahat?” Naural tertawa. Apa Dila ni dah kena pengaruh drama melayu ke? Yang kalau tiba-tiba jumpa aje mesti ada niat jahat lah. Orang ketiga lah.

            “Ye lah..mana tahu dia tu perogol bersiri ke? Penculik bersiri-siri ke? Kita tak tahu kan”.

            “Woiii..mulut. Jangan cakap sebarang ok! Aku tahu dia baik”. Yakin Naural cakap.

            Dila hanya diam. Dia suka tengok Naural happy tapi apa jaminan laki tu orang baik? Boleh percaya ke? Dah lah muncul tiba-tiba. Kau orang tak pelik?

******

Shussh...ada tuan puteri nak masuk lah. Diam-diam”.

         Yang lain dengar dah gelak-gelak. Ada juga lah ada beberapa ketul budak laki pun yang gelak sama.

           Naural buat bodoh. Dila dekat sebelah dia dah panas. Apa masalah Faiza ni? Nak cari gaduh apa?

          “Kau tahu ada budak tu semalam pergi dating lah. Siap bukakan pintu lagi. Gedik aje aku tengok”.

           Dila nak bangun bersuara. Tapi Naural cepat-cepat halang. Lantak lah dia orang nak cakap apa. Sebab dia aje yang tahu apa sebenarnya dah berlaku.

             “Lepas tu apa jadi?”

            “Yang tu aku tak tahu lah. Tapi kau tahu aje lah kan, budak tak pakai tudung ni mana lah baik sangat. Mana tahu dia pergi hotel dengan laki tu ke, buat benda tak senonoh ke. Tak ada mak bapak pantau macam ni lah jadinya”.

           “Astaghfirullah al adzim”. Perlahan dia mengucapkan kalimah tu. Apa yang Faiza nak buat ni? Dia tak tahu ke menfitnah tu lagi teruk dari membunuh. Dia tak sedar ke dia dah letak beban dekat bahu kiri dia. Tak tahu hukum dekat akhirat nanti ke?

      Sedihnya..kawan yang baik dengan dia dulu dah berubah sampai macam ni sekali just disebabkan seorang laki. Satu laki aje punca persahabatan dia putus. Dia hilang Faiza yang dulu.     
 
            “Naural? Kau boleh sabar ke? Aku yang dengar ni dah geram. Kau tenang aje kan”.

          “Sebab aku tahu aku tak buat semua tu. Kenapa aku nak marah pulak, mulut orangkan Dila. Dia boleh cakap apa aje, yang penting kita jangan cepat melatah. Melatah tu sama macam kita mengaku benda yang kita tak buat tu. Diam lagi baik”. Mulut Dila melopong. Sejak bila Naural ni jadi pandai cakap? Serius dia yang dengar pun jadi kagum. Betulkan, pengalaman mendewasakan seseorang. Tapi cukup dewasa ke Naural ni? Macam tak aje...

            

4 comments:

Aina Hanani said...

hishh!!! x suka betul Faiza tuh.. rasa nak sepak je mulut dia -_-.. sian kat Naural T_T..
papeun... terbaik #thumsup#

misztyra9@ said...

@Aina Hanani
hehe..mmg nak buat watak Faiza tu jahat pun. jadi x? tq2 ^_^

alynzaty said...

daebak ! suka sangat kak. alololo comelnyeee >.<

Anonymous said...

so sweet!!!suke2..ceh3,naural dh suke laki btopi tu..tp nape dia tolak lamaran tu...huhu...kite rase laki btopi tu Luth la..hihi..eh3,nape ngan Faiza ni??jahat plus gedik plus mnyampah..equal tu geramnye!!!!haha
xsuke ngan Faiza!!benci3...
xsabar nk tggu next en3..
-nasira comel-

Kehidupan seorang penulis © 2014