Pages

Sunday 6 January 2013

Pelindung Cinta 8

Sunday 6 January 2013
. . .

Radwa menjada wad kecemasan hari ni, terpaksa bekerja shift malam. Sedang dia sibuk merawat pesakit perempuan di hadapannya, terdengar kekecohan yang datang dari arah luar dengan tiba-tiba. Diserahkan pesakit itu untuk diuruskan oleh nurse yang bertugas. Nasib baik keadaan pesakit tadi tak lah serius. Kondisi dia pun dah dicheck. Hanya nak ambil ubat aje.

            Di luar kelihatan beberapa pembantu perubatan sedang mengeluarkan seseorang dari perut ambulans. Orang itu nampak cedera parah. Bajunya banyak kesan koyak dan sudah dipenuhi dengan darah. Nampak sangat mengerikan. Mangsa accident mungkin. Telahnya sendiri.

            Lantas, Radwa mengarahkan pembantu perubatan menghantar mangsa accident itu ke wad kecemasan yang kosong. Radwa pantas memeriksa nadinya. Nurse lain pulak sedang sibuk menyediakan peralatan. Nampak seperti kelam kabut sangat keadaan di dalam. Mangsa pun memang perlukan bantuan segera.

            “Nadi dia makin lemah. Cepat sediakan peralatan”. Sempat Raed menoleh, melihat rupa mangsa. Gayanya macam dia kenal.

            Raed Daniyal! Ya Allah! Apa dah jadi pada dia ni? Radwa mengelabah.

          Tangannya terketar-ketar. Dia tidak dapat meneruskan rawatan. Rasa takut menghampirinya bila melihat badan lelaki itu yang dipenuhi darah. Tidak pernah dia merasa macam tu dengan mangsa accident lain. Tapi bila berdepan dengan Raed yang berada dalam keadaan ini menyebabkan dirinya lemah. Lututnya lemah. Terasa bila-bila boleh rebah.

            “Nurse, tolong panggil doktor lain yang available incharge patient ni. Saya tak boleh, tangan saya terketar-ketar”. Diberi arahan kepada salah seorang nurse di situ. Radwa tidak sangup nak teruskan juga. Dia takut keadaan Raed akan lagi teruk kalau dia yang lakukan nanti. Air matanya dah bergenang.

             Radwa menangis. Dia takut akan kehilangan Raed. Sebelum dia keluar tadi sempat dibisikkan sesuatu ke telinga lelaki itu. mahu memberi kekuatan. Tu aje yang dia mampu buat sekarang.

            “Raed, tolong kuat. Jangan putus asa. Saya akan dekat sini. Tunggu awak sedar. Stay strong please!”.

            Dato’ Ammar dan Datin Zara dah dihubungi. Mereka harus tahu keadaan Raed sekarang.

 *******************************

Keadaan Raed sudah semakin stabil. Selepas pembedahan tadi dia sudah dipindahkan ke wad VIP, atas kehendak Datin Zara sendiri. Nak anak lelakinya selasa berada di wad perseorangan. Dah tahu sangat perangai Raed macam mana.

            Radwa hanya memerhati dari satu sudut. Jauh dari Datin Zara dan Raed berada. Dirinya masih lagi merasa takut. Tiap kali tubuh lelaki itu dihampiri, keadaan Raed yang dipenuhi dengan darah akan terbayang-bayang. Seakan trauma dengan kejadian itu. Dirinya dipersalahkan. Dia terasa gagal. Gagal jadi pelindung Raed.

            “Radwa kenapa duduk jauh. Meh sini duduk sebelah mama”. Malam tadi degupan jantungnya seakan berhenti apabila mendengarkan khabar Radwa mengenai Raed. Bersyukur dia sekeluarga bila dimaklumkan keadaan Raed yang makin stabil. Tapi dari semalam raut Radwa kelihatan gelisah. Kenapa dengan gadis ni?

            Radwa mendekati katil Raed. Kerusi kosong disebelah Datin Zara didudukinya. Pandangan matanya dihalakan ke bawah. Tidak sanggup nak melihat Raed.

           Terasakan usapan dikepalanya lantas dia menoleh ke arah Datin Zara. Air matanya mengalir dengan tiba-tiba. Dia sedih.

            “Mama, maafkan Radwa. Radwa punca Raed jadi macam ni. Kalau Radwa tak datang party tu mesti Raed tak akan accident ma. Semua ni salah Radwa. Mesti dia tension sebab tu dia bawa kereta laju semalam”. Radwa menyalahkan dirinya. Dia kecewa kerana tidak berjaya pelindungi lelaki yang semakin hari mendapat tempat dihatinya itu.

              "Bukan salah Radwa sayang. Salahkan diri Radwa macam ni sama macam Radwa salahkan takdir. Semua ni dah tertulis untuk Raed. Mama tahu anak manja mama ni kuatkan. Kita sama-sama berdoa untuk Raed ya". Datin Zara memujuk. Dia tahu Radwa yang paling terkesan dengan kemalangan yang menimpa Raed. Naluri ibunya kuat menyatakan Radwa dah jatuh cinta dengan Raed.

            “Tak ma, sepatutnya Radwa halang Raed malam tu. Tapi Radwa biarkan aje dia pergi. Patut Radwa mengaku aje yang Radwa ni Radwa yang dulu. Tak lah dia tension sampai jadi macam ni”. Mukanya diraup.

            “Sayang. Dah jangan cakap apa-apa lagi. Benda dah jadi. Mama tak nak dengar Radwa cakap macam ni lagi. Mama tak suka. Janji dengan mama, tak nak salahkan diri Radwa lagi”.

               Radwa mengeluh. Tapi tetap dianggukkan kepalanya.

 *************************

Malam itu, Radwa yang menjaga Raed. Disuruh Datin Zara dan Dato’ Ammar pulang dulu ke rumah untuk berehat. Mereka nampak letih sangat sebab dari pagi berada di situ menjaga Raed. Raed pun masih lagi tidak menyedarkan diri.

          Radwa dah nekad bila Raed sedar nanti dia akan sentiasa berada di sisi Raed, dia menjaganya sampai Raed sembuh. Walaupun, mesti dia akan kena marah nanti, tapi tak apa. Semasa melihatkan Raed berlumuran dengan darah semalam, dia jadi takut. Terasa ada yang yang hilang dalam dirinya. Tak sedar sejak bila dia dah jatuh cinta dengan Raed. Tapi kejadiaan ni memang menyedarkan dia akan perasaan sebenarnya pada Raed.

            Tubuh Raed didekati. Kepala lelaki itu diusap. Dia tahu Raed sudah lama terseksa. Gadis yang dicintainya mungkir janji dan diikuti pulak dengan kematian Danisya sangat memberikan impak pada Raed. Radwa nak kembalikan kebahagian pada Raed, tapi macam mana? Terpaksa menipu lagi ke? Rungut hatinya.


#   “Kau kena tipu dia juga Radwa. Ni untuk kebahagian dia”. Hatinya berkata.


        *   "Mana boleh. Boleh ke Raed terima kalau dia tahu Radwa dah tipu dia nanti?" Larang akalnya pula.


#“Tu kemudian baru fikir. Sekarang ni kesihatan dia lagi penting”. Hatinya membangkang.


*“Memang lah kesihatan dia penting. Tapi kau rasa kalau dia tahu kebenaran nanti dia tak kan makin sakit ke nak hadapi semua tu nanti?” Bahas si akal.


#“ Kenapa nak fikir perkara yang belum jadi? Sekarang yang penting nyawa Raed. Apa yang bakal jadi masa depan tu tolak tepi dulu”. Hatinya membantah lagi.


            "Arghh.. boleh jadi gila macam ni". Keluh Radwa. Hati dan akalnya bertentangan. Muka Raed dipandangnya lama. Apa yang aku kena buat sekarang ni Danisya? Aku tak tahu. Air matanya tumpah lagi. Senang sangat air matanya keluar sekarang.


Tangan Raed digenggamnya.

“Bangun Raed. Ada banyak benda saya nak bagitahu awak. Semua kebenaran yang awak nak tahu. Macam mana saya nak bagitahu kalau awak masih tak sedarkan diri. Saya tahu semua ni salah saya. Sebab kemunculan saya malam tu awak accident. Maafkan saya. Please terima maaf saya ni. Bangunlah Raed. Bangun!”. Rayu Radwa. Tubuh Raed digoyangkan. Berharap lelaki itu akan sedarkan diri. Dia tak sanggup lagi melihat Raed terbaring kaku.

            Sepanjang malam dia bercakap dengan Raed. Walaupun dia tahu Raed tak kan membalasnya tapi dia tetap teruskan juga. Sepanjang malam juga dia tak tidur, mengenangkan keadaan Raed jadi begini kerananya. Sepanjang malam juga dia tak berhenti-henti menangis kerana laki tu.

 *****************************

Tangan Raed bergerak-gerak. Perlahan-lahan matanya dibukakan. Tapi sekejap saja. Silau kelihatan, menyakitkan matanya. Mata kembali dicelikkan, kali ni matanya dapat dibuka tanpa ganggu silau.

            Badan-badannya terasa sakit dan lenguh. Sekeliling bilik itu dipandangnya pelik. Dahinya berkerut. Aku ada dekat mana ni? Apa dah jadi?

            Otaknya diperah. Cuba memikirkan kembali kejadian yang menimpanya. Pandangan dialih ke sudut tepi katil. Dilihatnya ada seorang gadis yang terlena beralaskan lengannya. Aish, patutlah kebas lengan aku ni. Sedap-sedap aje kau buat alas. Keluh hati Raed

            Wait! Siapa dia ni? Kenapa dia ada kat sini pulak?

          Gerakan tangan itu menjagakan Radwa. Dia membetulkan kedudukan duduknya. Badannya ditegakkan. Sakit terasa kerana sepanjang malam dia tidur dalam kedudukan duduk. Dia mengeliat kecil sebelum matanya tiba-tiba membulat.

            Raed dah sedar? Lantas tubuh lelaki itu dipeluk erat.

          Raed yang ralit melihat tingkah Radwa tadi terkedu. Tak sangka dirinya dipeluk. Tapi dia biarkan aje. Balas pun tak.

           “Awak dah sedar Raed. Syukurlah. Sepanjang malam saya tunggu awak. Akhirnya awak dah sedar”. Tak berhenti-henti bibir Radwa mengatakan syukur. Dia gembira.

             “Aku dekat mana sekarang?”

             “Hospital. Awak accident malam semalam. Awak tak ingat?

        Accident? Memori terakhir yang dia ingat ialah dia keluar dari nightclub tergesa-gesa. Mengharapkan tempat itu dapat menyembuhkan luka dalam hatinya tetapi ternyata sia-sia aje. Dia tertekan dengan kemunculan Radwa malam sebelumnya. Kerja pun tak dapat dibuat, hanya memikirkan hal Radwa aje. Sebab tu nightclub jadi pilihan dia. Nak menenangkan fikiran yang serabut.

            Radwa? Gadis ni bukan dia ke? Kenapa Radwa berani muncul depan dia lagi. Tak ada rasa bersalah ke? Radwa dipandang tajam.

          “Kenapa kau ada dekat sini. Aku kenal kau ke?” Raed benci melihat muka Radwa. Lakonan Radwa semalam sangat menyakitkan hatinya.

           “Raed, saya ni. Radwa”.

          “Radwa? Aku tak ada kawan nama Radwa. Radwa yang aku kenal dah mati. Kau keluar dari sini. Keluar!”

            “Raed saya minta maaf. Saya tahu semua tu salah saya. Ada sebab kenapa saya buat macam tu semalam. Tolong bagi saya satu aje lagi peluang untuk betulkan semua ni”.

              “Aku tak kenal kau. Apa yang kau dah buat sampai aku kena bagi kau peluang?”

               Muka Radwa yang sedang menahan sedu dipandang tanpa perasaan.

            “Raed, jangan buat saya macam ni. Saya tahu awak kenal saya. Awak saja berlakon tak kenal saya kan”. Radwa terus merayu. Tangannya yang cuba memegang tangan Raed pun ditepis.

               Raed gelak sinis.

             “Huh! Tahu pun kau sakit bila aku cakap macam tu. Malam tu kau ingat aku tak sakit hati ke? Kau yang mulakan semua ni Radwa. Sekarang aku yang akan tamatkan permainan kau”.

              Radwa menunduk.

             Radwa tu bukan saya Raed. Bukan saya. Apa yang saya kena buat, untuk awak percaya. Keluh Radwa.

            “Daripada kau diam macam ni. Baik kau blah dari bilik aku. Buat sakit mata aje aku tengok kau ni. Pergi lah!” Raed menghalau. Dia takut hatinya akan lembut kembali melihat air mata gadis itu. Cintanya masih ada untuk gadis bernama Radwa.

            “Saya tak nak pergi”. Radwa melawan pandangan Raed. Matanya kelihatan sembab kerana banyak menangis.

           “Apa kau cakap?”

        “Saya tak akan pergi. Kalau awak halau saya macam mana pun saya still akan duduk sini jaga awak. Temankan awak”.

            Raed dah makin geram. Suka hati aje perempuan ni. Dah orang tak suka tu keluar lah.

            “Keluar lah. Aku tak nak tengok muka kau dekat sini. Keluar sekarang!”

            “Tak nak. Suka hati saya lah. Saya nak teman awak kat sini. Sebab saya awak jadi macam ni, so saya yang akan jaga awak”. Tegas Radwa. Rentak Raed diikutnya. Semakin Raed bertegas, dia pun akan bertegas juga. Sebab dah janji nak jaga laki tu lepas dia sedar. Sekarang ni walau apa cara pun Raed buat untuk halau dia, dia tak akan mengalah. Mungkin dia akan menangis tapi tak akan mungkiri janji dia!

            Raed mendengus. Cakap dengan Radwa lagi buat hati dia sakit. Terus dia baring membelakangkan Radwa. Malas nak tengok muka perempuan tu.

 *************************************

“Raed awak lapar tak, nak bubur?”

    Dari tadi bilik itu sunyi. Lepas doktor datang pantau perkembangan Raed, dia terus merebahkan diri. Berpura-pura tidur.

               “Raed makan lah sikit. Dari tadi awak belum makan kan”.

                Raed tak layan. Kalau cakap nanti bergaduh pulak.

              “Raed...makan..”.          
   
               Raed bengang. Nak rehat pun tak boleh!

            “Kau boleh diam tak? Sakit telinga aku ni dengan suara kau. Nak rehat pun tak boleh”. Selimut ditarik menutup muka. Bosan!

             “Makan lah awak. Nanti macam mana nak baik cepat, badan awak perlukan tenaga juga untuk sembuh”. Memujuk lagi. Tetap tak akan berputus asa jaga Raed. Tahu Raed sekarang nak menguji dirinya saja.

              “Kau faham tak yang aku tak nak makan!” Jerkah Raed. Mukanya bengis.

  “Aku tahu lah nak jaga diri aku macam mana. Selama ni kau tak pernah peduli pun, kenapa sekarang baru nak ambil berat pasal aku huh? Berhenti berlakon lah Radwa. Aku tak perlukan semua ni. Kau tak payah jaga aku pun tak apa. Bukan aku tak boleh jaga diri selama tiga tahun kau ‘menghilang’..”.

  Radwa tergamam! Raed ungkit lagi. Dia tak kisah Raed nak marah-marah tapi bukan mengungkit hal lama. Radwa melangkah keluar. Bagi Raed masa. Takut kedegilan dia buat Raed jadi lebih tertekan.

   “Maafkan saya”. Pintu bilik ditutup.

   Raed memandang pintu. Air matanya mengalir. Dia marah-marah pun tetap ada rasa cinta untuk Radwa. Sebab nak halang perasaan tu dia marah Radwa. Dia nak gadis tu pergi dari hidup dia. Susah dia nak terima Radwa balik. Tapi air mata Radwa tadi, buat dia sakit. Dia tak suka tengok Radwa menangis. Tapi untuk dia pujuk. Tak mungkin. Perbuatan Radwa dulu tak dapat dimaafkan. Terlalu sakit.

 ******************************

“As’salam Raed, anak mama”. Katil Raed dihampiri. Lepas dapat panggilan daripada Radwa tadi, terus dia mengajak suaminya ke sini melawat Raed. Nampak juga lah Dato’ Ammar macam berat hati nak datang.

            Salam yang diberi hanya dibiarkan. Raed langsung tak mengharapkan kedatangan orang tuanya tu.
              “Raed dah sihat tak? Ada sakit mana-mana lagi?”

         “Mana tahu Raed ada dekat sini?” Raed memandang Datin Zara sebelum mengalih ke papanya. Pandangan itu kosong.

        “Radwa, kawan kamu yang bagitahu kami. Dia dapat nombor dari handphone Raed”. Terpaksa menipu. Tak nak Raed tahu yang dia kenal Radwa.

              Radwa?

             “Mama dah nampakkan. Raed sihat aje ni. Mama boleh balik sekarang”.

            “Mama risaukan anak mama. Biar lah mama jaga Raed kejap”. Dato’ Ammar dah panas. Tak suka perangai Raed tika ni.

            “Balik aje lah ma, Raed boleh jaga diri sendiri. Dah berapa tahun Raed boleh hidup sendiri. Raed tak perlukan simpati sesiapa pun”.

          “Raed jaga bahasa kamu. Kamu sedar tak dia tu mama kamu. Mama yang melahirkan kamu. Kalau tak ada dia kamu pun tak akan ada hari ni”. Dato’ Ammar meninggikan suara. Raed dah makin kurang ajar sekarang.

             “Apa-apa aje la pa. Bila Raed keluar dari rumah tu means semua hubungan Raed dengan penghuni dia pun Raed dah putuskan. Raed tak perlukan ‘ambil berat’ mama dengan papa. Bukannya Raed nak mati pun sampai nak datang-datang sini. Balik lah”.

            Datin Zara hampir jatuh. Nasib baik Dato’ Ammar sempat memapah tubuh itu. Putus hubungan? Sampai macam tu sekali Raed. Dato’ Ammar mendengus kasar.

            “Raed, kenapa cakap macam ni, sampai hati Raed buat mama dengan papa macam ni. Kami ambil berat pasal Raed. Kenapa sampai nak putus hubungan. Kesiankan mama, sayang”.

            Raed senyum sinis.

            “Mama cakap mama ni mama Raed. Seorang emak tak akan paksa anak dia buat benda yang dia tak suka, lebih lagi masa dia dah tak ada semangat nak hidup dulu. Seorang mama patut jaga anak dia bukan pergi melancong, tinggalkan anak dia putus harapan nak hidup macam tu. Yang tu mama panggil diri mama ni mama Raed?”

              “Raed.. Mama buat bersebab. Raed kena faham. Semua tu untuk kebaikan Raed juga”.

           “Kebaikan Raed? Mama nak Raed faham apa? Raed dah cukup faham ma. Raed dah cukup faham. Ni semua untuk kepentingan mama dengan papa. Ma tak pernah fikirkan diri Raed”.

              Dato’ Ammar menghampiri Raed. Dah cukup dah dia dengar kata-kata Raed.

            “Papa tak sangka yang Raed akan kurang ajar dengan mama. Kami tak pernah ajar Raed buat perangai macam ni. Papa kecewa”.

            “Papa dengan mama boleh balik sekarang kalau dah tak ada apa-apa lagi. Thanks datang lawat. Tapi lepas ni tak payah lah mama dengan papa nak susahkan diri lagi. Mama pun tak payah nak ambil peduli hal Raed. Ni hidup Raed, suka hati Raed lah nak buat apa. Kalau Raed mati pun apa mama kisah”.

            “Raed!” Tangan Dato’ Ammar diangkat. Nak menampar Raed.

             Semua yang berada di situ terkejut.

            “Dato’ jangan tampar Raed. Semua ni salah saya. Pukul saya, bukan Raed”. Tangan Dato’ Ammar tadi sempat dipegang Radwa. Tak nak sanggup melihat Raed ditampar. Dari tadi dia mendengar pergaduhan ni. Tapi dari sebalik pintu.

           “Jangan jadi bodoh lah Radwa. Kau pergi dari sini sekarang”. Raed bangun. Tangan Radwa ditariknya ingin dibawa keluar. Radwa menepis.

            “Radwa?” Dato’ Ammar menyebut sepatah.

         “Papa jangan dekat. Raed tak nak sakitkan papa”. Larang Raed. Badan Radwa dihadang dengan tubuh sasanya. Tak nak papa menyakiti Radwa.

          “Kenapa Raed bertahankan gadis ni? Tepi, papa nak cakap dengan dia”. Badan Raed ditolak tepi. Datin Zara hanya melihat. Tahu suaminya tak akan apa-apakan Radwa.

          “Tak boleh. Raed tak akan benarkan sesiapa pun sakitkan Radwa. Please balik mama, papa. Raed tahu macam mana nak handle hidup Raed lepas ni. Radwa ada untuk jaga Raed”. Raed merayu, dihalang tubuh Dato’ Ammar menghampiri Radwa. Dia sudah penat hadapi drama di hadapannya ini.

            “Radwa. Gadis yang sama mungkir janji dengan kamu dulu tu. Kalau dulu dia pernah mungkir janji dengan kamu, kamu rasa sekarang mampu ke dia nak jaga kamu huh?” Duga Dato’ Ammar. Seakan nak naikkan marah Raed.

     Datin Zara dan Radwa yang mendengar terkedu. Mainan apa yang Dato’ Ammar lakukan  sekarang.

            “Papa stop! Jangan masuk campur lagi. Raed kenal Radwa lebih dari mama dengan papa. Dia buat dulu bersebab”. Radwa memandang Raed. Dia tak suka dengan keadaan sekarang. Tak suka melihat pergaduhan anak beranak itu.

“Tapi saya bukan..”. Tidak sempat Radwa ingin menghabiskan ayatnya, Dato’ Ammar sudah menarik tangan isterinya keluar. Dia tak betah untuk berlama lagi di situ. Radwa hanya mampu memerhati. Raed dah baring semula, macam selalu. Membelakangkan Radwa.

“Raed, saya..”.

“Diam! Jangan kacau aku”.

Tapi Raed, Radwa tu bukan saya. Saya bukan Radwa cinta pertama awak. Tolong lah, keluarkan saya dari semua penipuan ni. Kenapa Dato’ Ammar menipu? Rintih hatinya.

No comments:

Kehidupan seorang penulis © 2014